מהי נגישות אתרים?
נגישות אתרים מתייחסת לפרקטיקה של עיצוב ופיתוח אתרים באופן המבטיח שאנשים עם מוגבלויות יכולים לנווט,
ולקיים אינטראקציה ולהבין את התוכן באתר האינטרנט.
מטרתו להסיר מחסומים ולספק גישה שווה למידע ולפונקציונליות לכל המשתמשים, ללא קשר ליכולות הפיזיות או הקוגניטיביות שלהם.
נגישות היא חיונית מכיוון שהאינטרנט הפך למשאב חיוני להשגת מידע, ביצוע עסקאות ועיסוק בפעילויות שונות.
עם זאת, אתרים רבים יכולים להציב אתגרים בפני אנשים עם מוגבלויות, כגון ליקויי ראייה, ליקויי שמיעה,
מוגבלויות מוטוריות או מוגבלויות קוגניטיביות.
לדוגמה, אנשים עם לקות ראייה עשויים להסתמך על קוראי מסך שקוראים בקול את התוכן בדף אינטרנט, בעוד שאנשים
עם מוגבלות מוטורית עשויים להשתמש בטכנולוגיות מסייעות כמו זיהוי קולי או מקלדות מיוחדות כדי לנווט באתרי אינטרנט.
כדי להפוך אתר לנגיש, מפתחים ומעצבים צריכים להיצמד להנחיות ושיטות עבודה מומלצות מסוימות.
הנחיות אלו נקבעות על ידי הנחיות הנגישות לתוכן אינטרנט (WCAG), המספקות מערכת של עקרונות, הנחיות וקריטריונים להצלחה
ליצירת תוכן אינטרנט נגיש.
הנחיות ה-WCAG מכסות היבטים שונים של נגישות אינטרנט, לרבות חלופות טקסט לתוכן שאינו טקסט,
נגישות למקלדת, ניגודיות צבעים, נגישות מולטימדיה ועוד.
על ידי הטמעת תכונות וטכניקות נגישות, כגון אספקת טקסט חלופי לתמונות, הבטחת מבנה כותרות תקין, שימוש בטקסט קישור תיאורי
ועיצוב טפסים עם תוויות והודעות שגיאה מתאימות, אתרי אינטרנט יכולים להפוך לכלל ושימושיים יותר עבור מגוון רחב יותר של אנשים.
נגישות לא רק מועילה לאנשים עם מוגבלויות אלא גם משפרת את חווית המשתמש הכוללת עבור כולם, כולל מבוגרים,
אנשים עם מוגבלויות זמניות ואלה המשתמשים במכשירים שונים או חיבורי אינטרנט מוגבלים.
במדינות רבות, קיימות דרישות חוקיות ותקנות המחייבות נגישות לאתר עבור ארגונים מסוימים, במיוחד אלו במגזר הציבורי
או בעלי נוכחות מקוונת משמעותית. חוקים אלו שואפים להבטיח גישה שווה למידע ולשירותים לאנשים עם מוגבלות ולקדם
את ההכללה בתחום הדיגיטלי.
מהם העקרונות של נגישות אתרים?
כאשר שואפים להנגשת אתרים, יש לקחת בחשבון מספר היבטים מרכזיים כדי להבטיח שאנשים עם מוגבלויות
יוכלו לגשת לתוכן אינטרנט ולקיים איתו אינטראקציה ביעילות.
להלן כמה היבטים חיוניים של נגישות אתרים:
טקסט חלופי לתמונות:
הכללת טקסט חלופי תיאורי (טקסט חלופי) לתמונות מאפשרת לאנשים עם לקות ראייה להבין את התוכן וההקשר של התמונות
באמצעות קוראי מסך או טכנולוגיות מסייעות אחרות.
נגישות למקלדת:
חשוב לוודא שניתן לגשת לכל פונקציונליות האתר ולהפעיל אותם באמצעות מקלדת בלבד.
זה עוזר לאנשים שאינם יכולים להשתמש בעכבר או מכשירי הצבעה אחרים לנווט ולקיים אינטראקציה עם האתר ביעילות.
ניגודיות צבע:
בחירת שילובי צבעים מתאימים בין טקסט ורקע היא חיונית עבור אנשים עם ליקויי ראייה או ליקויי ראיית צבע.
ניגודיות צבע מספקת מבטיחה שהטקסט יישאר קריא וניתן להבחין בקלות.
נגישות מולטימדיה:
מתן כתוביות, תמלול ותיאורי אודיו עבור תוכן מולטימדיה, כגון סרטונים וקובצי אודיו, מבטיח שאנשים עם ליקויי שמיעה או לקויות ראייה
יכולים לגשת למידע המועבר בפורמטים אלה.
מבנה כותרת נכון:
מבנה תוכן עם תגיות כותרת מתאימות (לדוגמה, H1, H2, H3) עוזר לקוראי מסך ולמשתמשים לנווט ולהבין את מבנה המסמך.
הוא מספק היררכיה ברורה ומשפר את הבנת התוכן.
טקסט קישור ברור ותיאורי:
שימוש בטקסט קישור תיאורי המשקף במדויק את התוכן המקושר עוזר למשתמשים להבין את המטרה והיעד של הקישור,
במיוחד בעת שימוש בטכנולוגיות מסייעות כמו קוראי מסך.
נגישות לטופס:
עיצוב טפסים עם תוויות ברורות, הוראות והודעות שגיאה הוא חיוני עבור אנשים עם לקויות ראייה או מוגבלויות קוגניטיביות.
מתן הדרכה ברורה ומשוב מבטיח שמשתמשים יכולים למלא טפסים בצורה מדויקת וקלה.
ניווט ופריסה:
שמירה על מבנה ניווט עקבי וצפוי ברחבי האתר מסייעת למשתמשים, במיוחד לבעלי מוגבלויות קוגניטיביות,
להבין ולהתנייד באתר בצורה יעילה יותר.
קריאת טקסט ומבנה:
שימוש בטקסט ברור, תמציתי וקריא משפר את הנגישות לכל המשתמשים.
פיצול תוכן לקטעים, שימוש בכותרות ושימוש בנקודות או רשימות יכולים לשפר את הקריאה וההבנה.
בדיקת נגישות ומשוב משתמשים:
ביצוע בדיקות נגישות באופן קבוע, כולל בדיקות ידניות ושימוש בכלים אוטומטיים להערכת נגישות,
חיוני כדי לזהות ולטפל בחסמים פוטנציאליים.
בנוסף, איסוף משוב ממשתמשים עם מוגבלויות יכול לספק תובנות חשובות ולעזור לשפר את הנגישות הכוללת של האתר.
אלו הם רק חלק מההיבטים המרכזיים של נגישות אתרים.
הקפדה על הנחיות נגישות שנקבעו, כגון הנחיות הנגישות לתוכן אינטרנט (WCAG), והתחשבות בצרכים המגוונים של משתמשים
עם מוגבלות יכולה לשפר משמעותית את הנגישות והשימושיות של אתר אינטרנט.
רמות הנגשת אתרי אינטרנט
הנחיות הנגישות לתוכן אינטרנט (WCAG) מספקות שלוש רמות של התאמת נגישות: A, AA ו- AAA.
רמות התאמה אלו מצביעות על המידה שבה אתר אינטרנט עומד בתקני נגישות.
מה כוללת רמת הנגשה A?
התאמה ברמה A (התאמה מינימאלית) כוללת את דרישות הנגישות הבסיסיות והחיוניות ביותר.
רמת מפגש A מבטיחה רמת נגישות מסוימת למשתמשים עם מוגבלויות.
עם זאת, ייתכן שהיא לא תענה על כל צרכי הנגישות באופן מקיף.
התאמה ברמה A היא הדרישה המינימלית עבור חוקים ותקנות נגישות רבים.
התאמה ברמה A, כפי שמתואר בהנחיות הנגישות לתוכן אינטרנט (WCAG) 2.1,
מייצגת את הרמה המינימלית של תאימות לנגישות.
עמידה בדרישות רמה א’ מבטיחה רמת נגישות בסיסית עבור אנשים עם מוגבלות.
להלן כמה היבטים מרכזיים של נגישות אתר ברמה A:
חלופות טקסט: אספקת חלופות טקסט לתוכן שאינו טקסט, כגון תמונות, מבטיחה שאנשים שאינם יכולים לראות את התמונות עדיין
יוכלו להבין את המידע שהם מעבירים.
טקסט חלופי צריך להיות תיאורי ולהעביר את המטרה והמשמעות של התמונות.
נגישות מקלדת: כל הפונקציות והרכיבים האינטראקטיביים באתר צריכים להיות ניתנים להפעלה באמצעות מקלדת בלבד,
ללא צורך בעכבר או מכשיר הצבעה אחר.
זה מאפשר לאנשים שמתקשים להשתמש בעכבר לנווט ולתקשר עם האתר בצורה יעילה.
ניגודיות צבע: הבטחת ניגודיות צבע מספקת בין טקסט לרקע היא חיונית עבור אנשים עם ליקויי ראייה או ליקויים בראיית צבע.
טקסט צריך להיות קריא בקלות, ומידע חשוב לא צריך להסתמך רק על צבע כדי להעביר משמעות.
מבנה כותרת: שימוש בתגי כותרת נכונים (למשל, H1, H2, H3) עוזר לאנשים לנווט ולהבין את מבנה התוכן.
הכותרות צריכות להיות היררכיות, ולהעביר את היחסים בין חלקים שונים של הדף.
טקסט קישור: טקסט קישור צריך להיות תיאורי ולהביע את מטרת הקישור.
הימנע משימוש במונחים כלליים כמו “לחץ כאן” או “קרא עוד”.
במקום זאת, ספק טקסט קישור משמעותי ורלוונטי להקשר כדי לשפר את הנגישות והשימושיות של האתר.
טקסט קריא: התוכן באתר צריך להיות קריא ומובן. השתמשו בשפה ברורה ופשוטה, הימנעו מז’רגון או ממונחים מורכבים,
וקחו בחשבון את הקריאות של הגופן, הגודל והמרווח.
נגישות טפסים: טפסים צריכים להיות נגישים, עם תוויות ברורות, הוראות והודעות שגיאה.
ודא שמשתמשים יכולים למלא ולשלוח טפסים באמצעות טכנולוגיות מסייעות או ניווט במקלדת.
ניווט עקבי: שמור על מבנה ניווט עקבי וצפוי ברחבי האתר. המשתמשים צריכים להיות מסוגלים להבין בקלות
ולנווט בין המדורים והעמודים השונים של האתר.
על ידי התייחסות להיבטים הללו של התאמה ברמה A, בעלי אתרים ומפתחים יכולים לספק חוויה נגישה יותר לאנשים עם מוגבלויות.
חשוב לציין כי התאמה ברמה א’ היא הדרישה המינימלית לחוקי ותקנות נגישות רבים, והיא משמשת בסיס להשגת
רמות נגישות גבוהות יותר, כגון רמה AA ורמה AAA.
מה כוללת רמת הנגשה AA?
התאמה ברמה AA (התאמה סטנדרטית) מתבססת על רמה A וכוללת הנחיות נוספות לשיפור הנגישות של אתר אינטרנט.
מפגש רמה AA מטפל במגוון רחב יותר של חסמי נגישות ומספק חווית משתמש מכילה יותר.
התאמה ברמה AA נחשבת בדרך כלל לרמה הסטנדרטית להשגת רמת נגישות טובה.
התאמה ברמה AA, כמפורט בהנחיות הנגישות לתוכן אינטרנט (WCAG) 2.1, מייצגת רמה גבוהה יותר של תאימות לנגישות אתרים.
עמידה בדרישות רמה AA חורג מהסטנדרטים המינימליים של רמה A ומספקת חווית משתמש מכילה יותר עבור אנשים עם מוגבלות.
להלן כמה היבטים מרכזיים של נגישות אתרים ברמה AA:
מדיה מבוססת זמן:
מתן כתוביות לתוכן שמע שהוקלט מראש מבטיח שאנשים עם לקות שמיעה יוכלו לגשת למידע האודיו.
מתן פירוש לשפת הסימנים או תיאורי אודיו עבור תוכן וידאו מאפשר לאנשים עם לקות ראייה להבין את המידע החזותי.
נגישות למקלדת:
כל פונקציונליות האתר, כולל אלמנטים אינטראקטיביים וניווט, צריכה להיות ניתנת להפעלה מלאה באמצעות מקלדת בלבד,
ללא צורך באינטראקציה של עכבר או התקני הצבעה אחרים.
שלושה הבזקים:
הימנעות משימוש בתוכן מהבהב או מהבהב שעלול לגרום להתקפים או אי נוחות פיזית עבור אנשים עם אפילפסיה רגישה לאור או רגישויות אחרות.
ניווט ועיצוב עקביים:
ניווט עקבי ברחבי האתר מאפשר למשתמשים, במיוחד לבעלי מוגבלויות קוגניטיביות, לאתר ולעבור בין מדורים או דפים שונים בקלות.
עיצוב ופריסה עקביים מבטיחים שמשתמשים יכולים לחזות את מיקום האלמנטים ולהבין בקלות את מבנה התוכן.
קריאה וניגודיות של טקסט:
לטקסט צריך להיות ניגודיות מספקת לרקע כדי להבטיח קריאות לאנשים עם לקות ראייה או ליקויי ראיית צבע.
הימנעות מטקסט המוצג בתמונות, מכיוון שהוא עשוי שלא להיות נגיש לטכנולוגיות מסייעות או לא ניתן לשינוי גודל
עבור משתמשים הזקוקים לגדלים גדולים יותר של טקסט.
מיקוד גלוי:
להבטיח שלאלמנטים אינטראקטיביים, כגון קישורים ושדות טופס, יש מחוון מיקוד גלוי כאשר הם מקבלים מיקוד במקלדת.
זה עוזר לאנשים שמנווטים באמצעות מקלדת או טכנולוגיות מסייעות אחרות.
סיוע בקלט:
מתן הוראות ברורות והודעות שגיאה הקשריות כדי לסייע למשתמשים במילוי טפסים בצורה מדויקת.
מציע הצעות או דוגמאות לעיצוב נתונים, כגון הזנת תאריך או מספר טלפון, כדי לסייע למשתמשים להזין מידע נכון.
שפה עקבית:
להבטיח שהאתר משתמש בשפה ברורה ועקבית לאורך כל הדרך, הימנעות מז’רגון או מונחים מעורפלים שעלולים לבלבל
או להדיר משתמשים מסוימים.
על ידי התייחסות להיבטים אלה של התאמה ברמה AA, בעלי אתרים ומפתחים יכולים לשפר משמעותית את הנגישות והשימושיות
של אתרי האינטרנט שלהם עבור אנשים עם מוגבלויות.
השגת תאימות לרמה AA מדגימה מחויבות לספק חוויה מקוונת כוללת לכל המשתמשים.
מה כוללת רמת נגישות AAA?
התאמה ברמה AAA, כפי שהוגדרה בהנחיות הנגישות לתוכן אינטרנט (WCAG) 2.1, מייצגת את הרמה הגבוהה ביותר
של תאימות לנגישות אתרים.
עמידה בדרישות רמה AAA חורג מהסטנדרטים שנקבעו ברמה A ורמה AA, ומספקת חוויה מקיפה ומכילה
אפילו יותר לאנשים עם מוגבלות.
חשוב לציין שהשגת רמות נגישות גבוהות יותר, כגון רמה AA או AAA, לא בהכרח אומר שאתר אינטרנט נגיש לחלוטין לכל המשתמשים.
נגישות היא תהליך מתמשך, וחיוני להתחשב בצרכים הספציפיים של קבוצות משתמשים שונות ולערוך בדיקות שמישות
עם אנשים עם מוגבלויות כדי להבטיח חוויה מכילה.
להלן כמה היבטים מרכזיים של נגישות אתר ברמה AAA:
פירוש שפת הסימנים ותיאורי אודיו מורחבים:
מתן פירוש לשפת הסימנים עבור תוכן שמע שהוקלט מראש מבטיח שאנשים עם ליקויי שמיעה יכולים לגשת למידע המועבר בשפה המדוברת.
מתן תיאורי אודיו מורחבים עבור תוכן וידאו מספק פרטים נוספים לאנשים עם לקות ראייה, ומאפשר להם להבין אלמנטים חזותיים בצורה מלאה יותר.
שמע רקע:
להבטיח שאין שמע רקע מסיח או מושמע אוטומטית שעלול להפריע לפלט של קורא המסך או לגרום לקשיים
לאנשים עם מוגבלות קוגניטיבית או תחושתית.
תוכן חזותית:
מתן דרכים מרובות להצגת תוכן חזותי, כגון מתן צפיות פשוטות או חלופות ניגודיות גבוהות, מאפשר למשתמשים עם ליקויי ראייה
או לקויות קוגניטיביות להתאים אישית את המצגת לצרכים הספציפיים שלהם.
רמת קריאה:
הקפדה על כתיבה של התוכן בשפה פשוטה ועמידה ברמת קריאה נמוכה יותר, מה שהופך אותו לנגיש יותר לאנשים עם
מוגבלות קוגניטיבית או לבעלי יכולות קריאה מוגבלות.
מניעת שגיאות:
עיצוב טפסים ויישומים בצורה שמונעת טעויות או הגשות בשוגג. הוראות ברורות, עזרה הקשרית ואישורים יכולים לסייע למשתמשים
בביצוע משימות בצורה מדויקת.
שינוי גודל טקסט:
מאפשר למשתמשים לשנות את גודל הטקסט עד 200% מבלי לגרום לבעיות בפונקציונליות או בקריאה.
זה מתאים לאנשים עם ראייה לקויה שעשויים להזדקק לגדלים גדולים יותר של טקסט.
נגישות קוגניטיבית:
מתן תמיכה נוספת למשתמשים עם מוגבלות קוגניטיבית, כגון ניווט ברור ועקבי, הוראות פשוטות והימנעות משפה מורכבת או מפותלת.
התאמה:
מציע תכונות ופקדים המאפשרים למשתמשים להתאים אישית את המראה והפונקציונליות של האתר, כגון התאמת ניגודיות צבע,
גודל טקסט או קיצורי מקשים.
חשוב לציין שהשגת התאמת נגישות ברמה AAA עשויה להיות מאתגרת וייתכן שלא תהיה ריאלית או מעשית עבור כל האתרים.
דרישות הנגשה AAA דורשות לעתים קרובות משאבים נוספים ועשויות לכלול פשרות עם היבטים אחרים של חווית המשתמש או הפונקציונליות.
עם זאת, חתירה לתאימות ברמה AAA מדגימה מחויבות חזקה לנגישות ומספקת חוויה מכילה עוד יותר למשתמשים עם מוגבלויות.
תוספי נגישות אתרים
ישנם תוספים שונים להנגשת אתרים זמינים שיכולים לעזור לבעלי אתרים ולמפתחים לשפר את הנגישות של האתרים שלהם.
תוספי נגישות אלה מציעים פונקציונליות ותכונות נוספות שתוכננו במיוחד כדי לשפר את הנגישות למשתמשים עם מוגבלויות.
להלן כמה תוספים פופולריים לנגישות אתרים:
UserWay
UserWay מספק ווידג’ט נגישות המאפשר למשתמשים להתאים את גודל הגופן, הניגודיות והגדרות חזותיות אחרות כדי להתאים להעדפותיהם.
הוא כולל גם תכונות כמו תאימות לקורא מסך, שיפורי ניווט במקלדת ויצירת טקסט חלופי של תמונה.
AccessiBe
AccessiBe משתמש בטכנולוגיית בינה מלאכותית (AI) כדי לסרוק ולשנות אוטומטית רכיבי אתר כדי לעמוד בתקני נגישות.
הוא מספק תכונות כגון טקסט לדיבור, ניווט במקלדת וצבעים וניגודים מתכווננים.
EqualWeb
EqualWeb מציעה חבילה מקיפה של כלי נגישות, כולל טקסט לדיבור, מצב ידידותי לדיסלקציה ושיפורי ניווט במקלדת.
הוא כולל גם תכונות סריקה ותיקון נגישות אוטומטיות כדי לעזור לזהות ולפתור בעיות נגישות באתר.
AudioEye
AudioEye מציעה מגוון פתרונות נגישות, כולל סרגל כלים הניתן להתאמה אישית, המאפשר למשתמשים להתאים את גודל הגופן,
ניגודיות הצבע והגדרות תצוגה אחרות.
הוא מספק שיפורי ניווט במקלדת, תאימות לקורא מסך ויצירת טקסט חלופי לתמונות.
WP Accessibility
WP Accessibility הוא תוסף וורדפרס שעוזר לשפר את הנגישות של אתרים מבוססי וורדפרס.
הוא מספק תכונות כמו קישורי דילוג, סימון תמונות נגיש, שיפורי ניווט במקלדת ועוד.
אלו הן רק כמה דוגמאות לתוספי נגישות אתרים הזמינים בשוק.
חשוב לציין שאמנם תוספים אלו יכולים להיות מועילים בשיפור הנגישות, אך יש להשתמש בהם בשילוב עם שיטות עבודה מומלצות
והנחיות אחרות בנושא נגישות כדי להבטיח גישה מקיפה לנגישות.
לפני יישום תוסף נגישות כלשהו, מומלץ לחקור ולהעריך ביסודיות את התכונות שלו, התאימות לפלטפורמת האתר שלך וסקירות משתמשים.
בנוסף, שקול לבצע בדיקות נגישות ידניות ולשלב משתמשים עם מוגבלויות בתהליך ההערכה כדי להבטיח את האפקטיביות של התוסף הנבחר בשיפור נגישות האתר.
הנגשת אתרים ידנית לעומת הנגשת אתרים באמצעות תוסף
בכל הנוגע לשיפור נגישות האתר, גם תוספי נגישות אתרים וגם מאמצי נגישות ידניים יש יתרונות ושיקולים משלהם.
בואו נחקור את ההבדלים בין שימוש בתוסף נגישות לאתר לבין מאמצי נגישות ידניים:
תוסף נגישות אתרים:
יתרונות:
קלות יישום: תוספי נגישות קלים יחסית להתקנה ולהגדרה, בדרך כלל דורשים מומחיות טכנית מינימלית.
חיסכון בזמן: תוספים יכולים להפוך תכונות נגישות ושינויים מסוימים לאוטומטיים, ולחסוך זמן בהשוואה ליישום ידני.
תכונות מובנות: תוספי נגישות מגיעים לרוב עם מגוון תכונות מובנות מראש ופונקציונליות שנועדו לשפר את נגישות האתר.
עדכונים ותחזוקה: תוספים מתוחזקים ומתעדכנים בדרך כלל על ידי המפתחים, מה שמבטיח תמיכה שוטפת ועמידה בתקני נגישות מתפתחים.
חסרונות:
מגבלות: פלאגינים עשויים שלא לכסות את כל היבטי הנגישות או לטפל בבעיות ייחודיות ספציפיות לאתר שלך.
תאימות: בעיות תאימות עשויות להתעורר עם פלטפורמות מסוימות של אתרים, ערכות נושא או תוספים אחרים,
הדורשות פתרון בעיות והתאמה אישית.
התאמה אישית וגמישות: לפלאגינים עשויות להיות מגבלות במונחים של התאמה אישית, שעשויות שלא להתאים באופן מלא
עם יעדי הנגישות או הדרישות הספציפיות שלך.
הנגשה ידנית
יתרונות:
גישה מותאמת: מאמצי נגישות ידניים מאפשרים גישה מותאמת וממוקדת יותר כדי לתת מענה לצרכים ואתגרים
ספציפיים של נגישות באתר האינטרנט שלך.
הערכה מקיפה: מאמצים ידניים כוללים בדיקה והערכה מעמיקה של מרכיבי נגישות שונים, כולל חווית משתמש
ובדיקות משתמש, מה שמבטיח גישה הוליסטית יותר לנגישות.
שליטה רבה יותר: מאמצי נגישות ידניים מציעים שליטה רבה יותר על תהליך היישום ומאפשרים כוונון
כדי לעמוד בתקני נגישות ספציפיים.
חסרונות
מומחיות ומשאבים: נגישות ידנית דורשת הבנה טובה של הנחיות נגישות ושיטות עבודה מומלצות.
זה עשוי גם לדרוש מומחיות ומשאבים מיוחדים לבדיקה ויישום יסודיים.
זמן רב: מאמצי נגישות ידניים עשויים לגזול זמן, במיוחד עבור אתרים גדולים או מורכבים יותר.
תחזוקה ועדכונים: נדרשים ניטור ועדכונים שוטפים כדי להבטיח תאימות מתמשכת ככל שתקני הנגישות מתפתחים.
במקרים רבים, שילוב של שתי הגישות עשוי להועיל.
שימוש בתוסף נגישות יכול לספק שיפורים מיידיים תוך טיפול בבעיות נגישות נפוצות, בעוד מאמצים ידניים מאפשרים גישה מותאמת
ומקיפה יותר להתמודדות עם אתגרי נגישות ייחודיים ספציפיים לאתר שלך.
חשוב לזכור שגם תוספים וגם מאמצים ידניים צריכים להיות מלווים במחויבות להערכה, בדיקות ושיתוף פעולה מתמשכים
עם אנשים עם מוגבלויות כדי להבטיח חווית משתמש נגישה באמת.
שירות הנגשת אתרי אינטרנט
שירותי הנגשת אתרים מוצעים על ידי חברות וארגונים שונים כדי לסייע לבעלי אתרים ולמפתחים להבטיח
שהאתרים שלהם עומדים בתקני נגישות ובהנחיות.
שירותים אלה כוללים בדרך כלל מגוון הצעות להערכת, לשפר ולתחזק את נגישות האתר.
להלן כמה שירותי נגישות אתרים נפוצים:
ביקורות והערכות נגישות:
הערכות מקיפות של אתרי אינטרנט לזיהוי חסמי נגישות ואזורים של אי ציות להנחיות נגישות, כגון WCAG.
בדיקות שנעשו על ידי מומחי נגישות תוך שימוש בשילוב של טכניקות ידניות ואוטומטיות.
דוחות מפורטים המתארים בעיות נגישות ופתרונות מומלצים.
תיקון ויישום נגישות:
סיוע בטיפול בבעיות נגישות שזוהו ויישום שינויים נחוצים לשיפור נגישות האתר.
עבודה משותפת עם מפתחי ומעצבי אתרים כדי לשנות קוד, להתאים אלמנטים עיצוביים ולשפר את הפונקציונליות להתאמה לנגישות.
בדיקת משתמשים ומשוב:
מעורבות של אנשים עם מוגבלות בתהליכי בדיקות משתמשים כדי לאסוף משוב ותובנות ממקור ראשון על חסמי נגישות אתרים וחווית משתמש.
סקרי משוב משתמשים, ראיונות ומחקרי שימושיות כדי ללכוד את נקודות המבט והצרכים של משתמשים עם מוגבלויות.
הכשרה והדרכה:
סדנאות, סמינרים מקוונים ומפגשי הדרכה לחינוך בעלי אתרים, מפתחים ויוצרי תוכן על עקרונות נגישות, הנחיות ושיטות עבודה מומלצות.
הדרכה כיצד ליצור ולתחזק תוכן נגיש, כולל כתיבת טקסט חלופי, יישום מבנה נכון של כותרות ועיצוב טפסים נגישים.
ניטור ותחזוקה של נגישות:
ניטור ותחזוקה שוטפת של אתרי אינטרנט כדי להבטיח תאימות שוטפת לנגישות.
בדיקות שוטפות לבעיות נגישות חדשות שעלולות להתעורר עקב עדכונים, שינויים בתוכן או התקדמות טכנולוגית.
שמירה על מעודכן בתקני נגישות והנחיות מתפתחים.
ייעוץ מומחה:
שירותי ייעוץ נגישות הניתנים על ידי מומחי נגישות שיכולים להציע הכוונה ותמיכה לאורך תהליך יישום הנגישות.
ייעוץ מומחה לגבי אסטרטגיות, כלים וטכניקות נגישות כדי לעמוד ביעדי ודרישות ספציפיות של נגישות אתרים.
שירותים אלה מוצעים בדרך כלל על ידי יועצות נגישות מיוחדות, סוכנויות או ארגונים עם מומחיות בנגישות אתרים.
ניתן להתאים אותם בהתאם לצרכים ולמטרות הספציפיות של בעל האתר או המפתח.
התקשרות עם שירותי נגישות אתרים יכולה לעזור להבטיח שאתרי אינטרנט כוללים ונגישים לכל המשתמשים,
מספקים חווית משתמש משופרת ועומדים בהתחייבויות משפטיות או דרישות תאימות.
שאלות ותשובות בנושא נגישות אתרי אינטרנט
ש: האם יש כלים אוטומטיים זמינים לבדיקת נגישות האתר?
ת: כן, ישנם כלים אוטומטיים זמינים שיכולים לסייע בבדיקת נגישות האתר.
כלים אלה סורקים אתרים לאיתור בעיות נגישות אפשריות ומספקים דוחות המדגישים אזורים לא מונגשים.
עם זאת, חשוב לציין שכלים אוטומטיים אינם יכולים לזהות את כל מחסומי הנגישות, ובדיקה ידנית על ידי מומחי נגישות
ומשתמשים אמיתיים עם מוגבלות הכרחית להערכה מקיפה.
ש: כיצד ניתן לשלב נגישות אתרים בתהליך עיצוב חווית המשתמש הכוללת (UX)?
ת: יש לשלב את נגישות האתר בכל תהליך עיצוב ה-UX מההתחלה.
מעצבי UX צריכים לקחת בחשבון את דרישות הנגישות בעת יצירת wireframing, אב טיפוס ועיצוב ממשק המשתמש.
עליהם להבטיח שהמבנה והאינטראקציות של האתר יהיו אינטואיטיביים, צפויים וקלים לניווט עבור אנשים עם מוגבלויות.
ביצוע בדיקות שמישות עם משתמשים עם מוגבלויות לאורך תהליך העיצוב עוזר לזהות ולטפל בבעיות נגישות בשלב מוקדם.
ש: האם נגישות אתרים יכולה להועיל לאופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO)?
ת: כן, נוהלי נגישות אתרים יכולים להועיל לאופטימיזציה למנועי חיפוש.
מנועי החיפוש שואפים לספק את חווית המשתמש הטובה ביותר, ונגישות היא היבט בסיסי של חווית משתמש חיובית.
יישום תכונות נגישות, כגון טקסט חלופי תיאורי לתמונות ותוכן מובנה היטב, יכול לשפר את ההבנה של מנוע החיפוש לגבי תוכן האתר.
יתרה מכך, לאתרים נגישים יש לרוב שימושיות טובה יותר, זמני טעינה מהירים יותר ואיכות כללית משופרת,
שהם גורמים הנחשבים על ידי אלגוריתמים של מנועי החיפוש בעת דירוג אתרים.
ש: כיצד ארגונים יכולים להעלות את המודעות לגבי נגישות אתרים בקרב עובדיהם?
ת: ארגונים יכולים להעלות את המודעות לגבי נגישות אתרים על ידי מתן מפגשי הדרכה, סדנאות ומשאבים
בנושא שיטות עבודה מומלצות לנגישות.
הם יכולים גם לשלב שיקולי נגישות בהנחיות ובמדיניות פנימיים. עידוד דיונים ושיתוף סיפורי הצלחה
על נגישות יכולים לסייע ביצירת תרבות של הכלה בתוך הארגון.
בנוסף, ארגונים יכולים לשתף פעולה עם מומחי נגישות וליצור קשר עם קבוצות הסברה או אירועים בתעשייה
כדי לקדם מודעות ולשתף ידע על נגישות אתרים.
ש: האם יש דרישות משפטיות לנגישות לאתר?
ת: כן, למדינות רבות יש דרישות חוקיות ותקנות כדי לאכוף נגישות לאתר.
חוקים אלה משתנים לפי תחום השיפוט, אך לרוב חלים על ארגונים או עסקים במגזר הציבורי עם נוכחות מקוונת משמעותית.
עמידה בחוקי הנגישות מבטיחה גישה שווה למידע ולשירותים לאנשים עם מוגבלות.
ש: מה תפקידם של מפתחי ומעצבי אתרים בהנגשת אתרים?
ת: מפתחי ומעצבי אתרים ממלאים תפקיד מכריע ביישום תכונות נגישות במהלך תהליך הפיתוח.
הם צריכים לפעול לפי הנחיות נגישות, כגון WCAG, ולוודא שהקוד, העיצוב והפונקציונליות של האתר נגישים לאנשים עם מוגבלויות.
ש: כיצד משתמשים יכולים לתרום לנגישות האתר?
ת: משתמשים יכולים לתרום לנגישות האתר על ידי מתן משוב לבעלי אתרים ולמפתחים לגבי מחסומי נגישות שהם נתקלים בהם.
הם יכולים לדווח על בעיות נגישות, להציע שיפורים ולהעלות את המודעות לחשיבות הנגישות.
משוב משתמשים הוא בעל ערך בזיהוי וטיפול בבעיות נגישות.
ש: האם הנגשת אתרים היא משימה חד פעמית?
ת: לא, נגישות לאתר היא תהליך מתמשך. זה דורש ניטור, הערכה ותחזוקה קבועים כדי להבטיח נגישות מתמשכת
עם התפתחות הטכנולוגיה והסטנדרטים.
יש לבחון את אתרי אינטרנט באופן קבוע לצורך נגישות ולעדכן אותם כדי לטפל בכל מחסומים או בעיות ציות.