מהי בדיקת שימושיות?
בדיקות שמישות מתבצעות עבור אתרים או אפליקציות כאשר אנו מעוניינים לבדוק איך המשתמשים מבצעים אינטרקציות עם האתר,
וכך להגיע לתובנות חדשות לגבי צורת השימוש, לגלות בעיות והזדמנויות לשיפור הממשק, ללמוד על ההתנהגות של משתמשי היעד ומטרותיהם ולקבל תמונה רחבה יותר לגבי החוויה של המשתמש בעודו מבצע פעולות באתר או באפליקציה.
מבחן שמישות בדרך כלל כרוכות בהתבוננות במשתמשים בזמן שהם מנסים להשלים משימות בממשק (מרחוק או בבדיקות מעבדה) וניתן לעשות זאת עבור סוגים שונים של עיצובים. זה מתבצע לעתים קרובות שוב ושוב, משלב הפיתוח המוקדם, בעת עיצוב הממשק ועד שחרורו של המוצר ואף לאחר מכן.
אנו מנסים לענות על שאלות בנוגע לאופן השימוש בממשק, כמו למשל, איך המשתמש מוצא את המידע שנחוץ לו, על אילו עמודים הוא מסתכל, על איזה כפתורים הוא לוחץ בעודו משוטט באתר, והאם הוא מצליח לבצע פעולה כלשהיא בהצלחה מבלי לגלות סמינים של אי התמצאות בממשק.
מהו הליך מבחן שימושיות?
במבחן שימושיות, חוקר חווית משתמש (או מנחה) מבקש ממשתף לבצע משימות, בדרך כלל באמצעות ממשק משתמש
ספציפי אחד או יותר.
המשימות במבחן שמישות הן פעילויות מציאותיות שהמשתתף עשוי לבצע בחיים האמיתיים.
הם יכולים להיות מאוד ספציפיים או פתוחים, תלוי בשאלות המחקר ובסוג בדיקת השימושיות.
לעתים קרובות המשתתפים מתבקשים לחשוב בקול רם במהלך בדיקת השימושיות. המטרה של גישה זו היא להבין את ההתנהגויות, המטרות, המחשבות והמניעים של המשתתפים.
בזמן שהמשתתף מסיים כל משימה, החוקר צופה בהתנהגותו של המשתתף ומקשיב למשוב.
בדרך כלל החוקר שואל שאלות נוספות לאחר המבחן, זאת כדי ללמוד עוד פרטים נוספים על חווית המשתמש.
החוקר פועל להבטיח שהבדיקה תביא נתונים איכותיים ותקפים, מבלי להשפיע בטעות על התנהגות המשתתף בבדיקה.