מה זה V2G?
V2G או Vehicle-to-Grid כלומר טכנולוגיית רכב לרשת מתייחסת למערכות המאפשרות לכלי רכב חשמליים
לקיים אינטראקציה עם רשת החשמל.
הרעיון העיקרי מאחורי V2G הוא שכלי רכב חשמליים יכולים לשאוב חשמל מהרשת כדי לטעון את הסוללות שלהם,
וגם להחזיר אנרגיה מאוחסנת בחזרה לרשת כאשר יש צורך בכך.
להלן כמה היבטים מרכזיים של טכנולוגיית V2G:
אחסון וניהול אנרגיה: לכלי רכב חשמליים יש סוללות גדולות שיכולות לאחסן כמויות משמעותיות של חשמל.
עם V2G, סוללות אלה יכולות לשמש כמערכת אחסון מבוזרת כדי לסייע באיזון עומסים על רשת החשמל.
לדוגמה, בעלי רכבים חשמליים יכולים להטעין את כלי הרכב שלהם בזמני שיא כאשר החשמל זול יותר ופחות מבוקש,
ולאחר מכן להשתמש באנרגיה המאוחסנת לנסיעה או למכור אותה בחזרה לרשת בשעות השיא במחיר גבוה יותר.
ייצוב הרשת: V2G יכול לסייע בייצוב הרשת על ידי אספקת אנרגיה בזמני שיא הביקוש, מה שעוזר למנוע הפסקות ומצמצם את הצורך
של חברות שירות להשקיע בכושר ייצור שיא יקר.
יתר על כן, סוללות EV יכולות לספק כוח תגובתי, מה שעוזר לשמור על יציבות המתח של הרשת.
שילוב אנרגיה מתחדשת: על ידי שימוש ברכבי EV כיחידות אחסון ניידות, V2G יכול להקל על השילוב של מקורות אנרגיה
מתחדשים כגון רוח ושמש ברשת.
מקורות אלו הם לסירוגין, כלומר הם לא תמיד מייצרים אנרגיה בזמנים של שיא הביקוש.
V2G יכול לעזור לקזז זאת על ידי אחסון אנרגיה מתחדשת כאשר הייצור גבוה ושחרורה כאשר הביקוש תופס.
יתרונות כלכליים לבעלי רכבים חשמליים: V2G יכול לספק הטבות כספיות לבעלי רכב חשמלי.
על ידי מכירת אנרגיה חזרה לרשת, בעלים יכולים לקזז חלק מהעלויות של טעינת כלי הרכב שלהם.
למרות היתרונות הללו, ישנם אתגרים להטמעת V2G נרחבת, כולל הצורך בטכנולוגיה מתאימה בכלי רכב חשמליים ותחנות טעינה,
בעיות רגולטוריות, חששות לגבי הבלאי הפוטנציאלי המואץ של סוללות EV, והצורך בשינוי מהותי בצורת האנרגיה.
איך עובדת טכנולוגיית V2G?
טכנולוגיית Vehicle-to-Grid (V2G) פועלת בכך שהיא מאפשרת לכלי רכב חשמליים לתקשר ולתקשר עם רשת החשמל,
ומספקת את היכולת לטעון ולפרוק סוללות בהתאם לדרישת הרשת.
להלן פירוט של אופן הפעולה של V2G:
דרישות חומרה
תחנת טעינה דו-כיוונית: זוהי החומרה הקריטית המאפשרת לחשמל לזרום אל הסוללה של הרחב החשמלי וממנו.
בניגוד לתחנות טעינה סטנדרטיות, מטענים דו-כיווניים יכולים להפוך את זרימת החשמל.
ממשק תקשורת רשת: מערכת זו מאפשרת תקשורת בין ה-EV (או עמדת הטעינה) למפעיל הרשת.
זה מאפשר לרשת לשלוח אותות לרכב, לבקש כוח סוללה או לאפשר טעינה.
תוכנה ומערכות בקרה
מערכת ניהול אנרגיה (EMS): זוהי תוכנה המנטרת ומנהלת את זרימת האנרגיה בין ה-EV לרשת.
זה לוקח בחשבון את צרכי הרשת, מצב הסוללה של הרכב, מחירי האנרגיה והעדפות המשתמש.
מדידה חכמה: נעשה שימוש בתשתית מדידה מתקדמת למדידה ורישום של זרימות אנרגיה בזמן אמת,
מה שמקל על חיוב וניהול רשת חכמה.
תהליך הפעולה
כאשר רכב חשמלי מחובר למטען דו-כיווני ואינו בשימוש, ניתן להגדיר אותו לתקשורת עם מערכת ניהול האנרגיה של הרשת.
הרשת עשויה לבקש חשמל מהרכב בתקופות שיא הביקוש בהן החשמל יקר יותר ובעל ביקוש גבוה.
לעומת זאת, הרכב נטען בזמני שיא כאשר החשמל זול יותר והביקוש נמוך יותר.
אינטגרציה עם אנרגיה מתחדשת
V2G יעיל במיוחד כאשר הוא משולב עם מקורות אנרגיה מתחדשים כמו שמש ורוח, המשתנים באופיים.
סוללות EV יכולות לאחסן עודף אנרגיה המופקת בזמני ייצור שיא ולאחר מכן לספק אנרגיה זו בחזרה לרשת בתקופות
של ייצור נמוך אך ביקוש גבוה.
עסקאות פיננסיות
עסקת קנייה ומכירה של חשמל באמצעות V2G יכולה להתבצע אוטומטית.
התעריפים והתשלומים מנוהלים באמצעות חוזים בין בעל הרכב, מפעיל הרשת וחברות השירות.
זה יכול להיות כרוך בתמחור דינמי המבוסס על היצע וביקוש.
טכנולוגיית V2G הופכת כלי רכב חשמליים לפתרונות אחסון אנרגיה ניידים שיכולים לתרום ליציבות הרשת,
לקדם את השימוש באנרגיה מתחדשת ולהציע הטבות כספיות לבעלי הרכבים.
עם זאת, כדי ש-V2G יתפשט, יש צורך בשדרוגי תשתית ומסגרות רגולטוריות משמעותיות, יחד עם טכנולוגיה
שממזערת את בלאי הסוללה.