כאשר הבסיס של השפה שבה אנו מדברים היום מושתת על אוצר מילים של ספר שנחתם לפני כאלפיים שנה והשפה הזו הפכה לשפת חיים יומיומית רק במהלך המאה העשרים,
אין פלא שפה ושם יש מונחים שאין להם תרגום מדויק בעברית והתופעה הזו הכי בולטת עבור מי שפועל במרחב הטכנולוגי שגם ככה מתנהל ברובו בשפה האנגלית.
דוגמה לסוג כזה של בלבול אפשר לפגוש כשעומדים על ההבדלים בין המונחים מוקאפ (Mockup) ווירפריים (Wireframe).
מוקאפ \ ווירפריים הם מושגים קרובים אך שונים
המושגים מוקאפ (Mockup) ווירפריים (Wireframe) לקוחים במקור מתחומים שונים של פיתוח אפליקציות וניהול מוצר, אך הם הושאלו גם לפרויקטים בעולמות ההי טק והטכנולוגיה למשימות שיכולות להתחיל בבניית אתר אינטרנט ועד ליישומים מורכבים של תוכנות ומוצרים דיגיטליים מתקדמים.
אז, על מה אנחנו, בעצם, מדברים כשאנחנו מדברים על מוקאפ ווירפריים?
נתחיל בזה ששני המושגים מתייחסים לתהליך תכנון של מוצר (ושוב, זה יכול להיות מוצר פיזי ויכול להיות מוצר דיגיטלי) וכמו שתגלו מיד קיימת ביניהם היררכיה, כלומר מדובר בשלבים שונים של אותו תהליך, כאשר אחד קודם לשני.
זה המקום לציין שלא מדובר בשאלת ביצה ותרנגולת – במקרה של מוקאפ ווירפריים סדר העניינים ברור ומובן – קודם מגיע הווירפריים ובהמשך כאשר יעבור עוד שלב בתכנון ועיצוב המוצר יגיע תורו של המוקאפ.
במילים אחרות, ווירפריים זו התוכנית הראשונית של המוצר/תוכנה/ אפליקציה, התוכנית שמטרתה להציג ולבחון את הרעיון הגדול או “הברזלים”, בלי להתמודד עם סוגיות של עיצוב, גימור או פתרון מלא.
המוקאפ הוא השלב הבא בו כבר בוחנים את כלל המערכת וכבר מתייחסים גם לסוגיות של עיצוב.
במקרה של אפליקציה או תוכנה, בשלב המוקאפ כבר מצופה לראות את המוצר מבצע את הפעולות המרכזיות שלו.
מוקאפ \ ווירפריים שלב האב טיפוס
אחרי שהבהרנו מה סוג היחסים בין הווירפריים למוקאפ בואו נקדיש כמה מילים לשלב הבא בתכנון המוצר של הפרוטו-טייפ (Prototype), דווקא לשלב הזה יש מונח עברי ברור.
פרטו-טייפ זה למעשה אב טיפוס.
כלומר, בונים את המוצר השלם כולל העיצוב הסופי המתוכנן. כמובן שגם אחרי שלב האב טיפוס (וכלקח ממנו) עשויים להיות שינויים.
בנוסף, למרות שאב הטיפוס אמור להיות זהה (או דומה מאוד) למוצר הסופי, הבחינה שלו היא בדרך כלל בלי הקונטקסט הכולל (לרוב נותנים לו ‘לעבוד על ריק’).
זה המקום לציין שלמרות שההיררכיה בין שלושת שלבי התכנון – ווירפריים, מוקאפ ואב טיפוס ברורה.
יש מקרים בהם פיתוח מוצר יתחיל דווקא בבניה של אב טיפוס והמשך הפיתוח יתבצע בצורה של הבנייה לאחור והגדרות בדיעבד.
לעיתים במהלך תהליך פיתוח של מוצר הוא או תוכנה השלב הזה יתבצע מספר פעמים ובכמה סבבים.