נכסים דיגיטליים יכולים להיות אתרי אינטרנט, בלוגים, פודקאסטים, אפליקציות, ערוצים ברשתות חברתיות,
תוכנות וכיוצא באלה.
מונטיזציה (monetization) לנכס דיגיטלי מוגדרת כשלל דרכים שבהם יוצרים הכנסה על בסיס אותו הנכס.
מוניטיזציה, מלשון כסף, ניתנת ליישום באמצעות דרכים מגוונות.
מהי מונטיזציה?
מונטיזציה היא תהליך של המרת נכס או מוצר לתזרים מזומנים.
מונטיזציה מתייחסת לאסטרטגיות ולטכניקות המשמשות חברות כדי להרוויח כסף מהמוצרים,
השירותים או הנכסים הדיגיטליים שלהן.
מונטיזציה כוללת פרסום, מנויים, מודלים של Freemium, מסחר אלקטרוני ורישוי.
מטרת המונטיזציה היא לייצר זרם קבוע של הכנסה.
רעיון העל של מונטיזציה לנכס דיגיטלי
לפני שנרד לרזולוציה של שיטות ודרכים לביצוע מונטיזציה, כדאי להסביר מהו רעיון העל של מוניטיזציה ועל מה זה מתבסס.
ככלל, הכוח של נכסים דיגיטליים נשען על טרפיק – תעבורת גולשים.
ככל שאתר מושך יותר גולשים או שאפליקציה מאופיינת ביותר הורדות, כך הפוטנציאל הכלכלי של נכסים כאלה עולה.
ופה נכנס רעיון העל של המוניטיזציה: האופן המעשי שבו הופכים את הטרפיק לנכס או את כמות ההורדות של הנכס לכסף.
ואין זה משנה האם התקבולים יגיעו מן הגולשים בצורה ישירה או עקיפה (כפי שנבהיר בהמשך הדברים).
מוניטיזציה לנכס דיגיטלי בשיטות השונות
הכנסות מפרסומות – דרך מרכזית להפקת הכנסות מנכס דיגיטלי נשענת על שילוב פרסומות בנכס.
בעלי אתרים יכולים למכור שטחי פרסום. בשטחי הפרסום יוצגו בדרך כלל מוצרים או שירותים הקשורים
לנישה של הנכס או קשורים למאפייני הגולש.
לדוגמא, באתר שעוסק במתכונים יוצגו פרסומות של מותגי מזון, חומרי גלם או כלי בישול.
ישנן פרסומות שמכניסות כסף ברמת החשיפה ויש פרסומות שמכניסות כסף בשיטת PPC כלומר תשלום לפי הקלקה.
הכנסות מעמלות – הנכס הדיגיטלי מהווה פלטפורמה מניבה על ידי תיווך, בעיקר לגורמים עסקיים. גולש שביצע רכישה
של מוצר או שירות לאחר הפניה מהנכס הדיגיטלי שלנו, מניב עמלה.
הדבר קיים לדוגמא בהפניות של לידים עסקיים וכן בשיווק שותפים.
הכנסות ממנויים – שיטה זו אפקטיבית באספקת כלי תוכנה, יישומים, שירותי דאטה,
חבילות למשתמשים עסקיים, קורסים דיגיטליים ועוד.
השכרת אתר – ישנם גורמים עסקיים אשר לא רוצים להתעסק בתפעול אתר, והם מוכנים לשלם עבור השכרת אתר שלם
שיפרסם את העסק שלהם או יניב להם לידים עסקיים והפניית לקוחות.
איסוף נתונים ומכירה לצד ג’ – אתרים שאוספים סטטיסטיקה של גולשים, מידע על התנהגות צרכנים, הרגלי רכישה וכדומה,
יכולים למכור מידע לצד ג’, לרוב על בסיס אינטרס מסחרי.
ספונסרים – בעלי נכסים דיגיטליים פופולריים יכולים להפיק הכנסות משיתופי פעולה עם ספונסרים,
בעלי מותגים וחברות שרוצים להשתמש בפלטפורמה לקידום מוצר או שירות.