בעידן הדיגיטלי המהיר של ימינו, ארגונים מתמודדים עם האתגר של לשמור על המערכות הישנות שלהם
פעילות ובו זמנית לאמץ טכנולוגיות חדשות.
מערכת מורשת (לגאסי) היא מערכת מחשב, שפת תכנות או אפליקציה מיושנת שעדיין נמצאת בשימוש בארגון.
המונח “מורשת” מרמז שהמערכת כבר לא מפותחת, נתמכת או מתוחזקת באופן פעיל.
למרות הטכנולוגיה המיושנת שלה, מערכות מדור קודם ממלאות תפקיד מכריע בארגונים רבים,
במיוחד אלה שפועלים כבר כמה שנים.
עם זאת, תחזוקה של מערכות אלו עשויה להיות משימה מאתגרת.
מהי מערכת מורשת (מערכת לגאסי)?
מערכת מורשת, מערכת לגאסי או מערכת מדור קודם מתייחסת למערכת מחשב,
יישום תוכנה או שפת תכנות מיושנת המתוחזקת או נתמכת באופן פעיל.
מערכות מורשת הן בדרך כלל טכנולוגיות ישנות יותר שפותחו והוטמעו לפני שנים ועדיין נמצאות
בשימוש על ידי ארגונים מכיוון שהן חיוניות לפעילות העסקית שלהם.
מערכות לגאסי בנויות לרוב על טכנולוגיה ישנות ואינן תואמות למערכות מודרניות,
מה שמקשה על שילובן עם טכנולוגיות חדשות יותר.
בד”כ מערכות לגאסי חסרות תכונות אבטחה מודרניות ועשויים להיות פגיעים לאיומי אבטחה.
תחזוקה של מערכות לגאסי יכולה להיות מאתגרת ויקרה, מכיוון שהיא דורשת ידע ומומחיות מיוחדים
שאולי כבר לא יהיו זמינים בארגון.
עם זאת, מערכות לגאסי הן עדיין קריטיות לתפקודם של ארגונים רבים, ולא ניתן להחליף אותן בקלות
מבלי לשבש את הפעילות היומיומית של הארגון.
כתוצאה מכך, ארגונים חייבים לאמץ אסטרטגיות ושיטות עבודה מומלצות כדי לתחזק מערכות אלו ביעילות.
חשיבותן של מערכות מורשת
מערכות מורשת הן קריטיות לתפקודם של ארגונים רבים.
ארגונים נדרשו להשקעה משמעותית בזמן, משאבים ומומחיות כדי לפתח אותן.
מערכות אלו הן חלק מהותי מההיסטוריה של הארגון ונבנו לאורך תקופה ארוכה.
הן מספקות בסיס לתהליכים העסקיים של הארגון ולעיתים מותאמים אישית כדי לעמוד בדרישות עסקיות ספציפיות.
לדוגמה, למערכת בנקאית שפועלת שנים רבות עשויה להיות מערכת מדור קודם המנהלת את נתוני הלקוחות,
היסטוריית העסקאות ויתרות החשבון.
המערכת אולי מיושנת, אבל היא עדיין עמוד השדרה של פעילות הבנק.
יהיה זה בלתי מעשי להחליף את המערכת כולה, והדבר ישבש את הפעילות היומיומית של הבנק.
אתגרי תחזוקת מערכות מורשת
תחזוקת מערכות מורשת יכולה להיות משימה מאתגרת מכמה סיבות.
ראשית, הטכנולוגיה המשמשת במערכות מורשת היא לעתים קרובות מיושנת ואינה תואמת למערכות מודרניות.
זה מקשה על שילוב מערכות אלו עם טכנולוגיות חדשות יותר.
שנית, ייתכן שהמומחיות הנדרשת לתחזוקת מערכות מורשת מדור קודם לא תהיה זמינה יותר בתוך הארגון.
ייתכן שהמפתחים המקוריים עזבו את הארגון או פרשו, ולא השאירו לאף אחד את הידע הדרוש לתחזוקת המערכת.
מערכות מורשת בנויות לרוב על טכנולוגיה בקוד סגור שאינה נתמכת עוד על ידי הספק.
מערכות מורשת חשופות לרוב לאיומי אבטחה מכיוון שחסרות להן את תכונות האבטחה המודרניות
שנמצאות במערכות חדשות יותר.
לבסוף, תחזוקת מערכות מדור קודם עשויה להיות יקרה.
עלות אחזקת מערכות אלו עולה עם הזמן ככל שהטכנולוגיה מיושנת, ועלות התחזוקה עולה.
תחזוקת מערכות מורשת
ארגונים יכולים לאמץ מספר אסטרטגיות לתחזוקת המערכות הישנות שלהם.
אחת האסטרטגיות הנפוצות ביותר היא ביצוע מודרניזציה ולהעביר את המערכת הישנה למערכת מודרנית בהדרגה.
גישה זו כוללת זיהוי המרכיבים הקריטיים של המערכת הישנה והגירתם למערכת מודרנית אחד בכל פעם.
אסטרטגיה זו מפחיתה את הסיכון לשיבוש פעילות הארגון תוך הבטחה שהמערכת המורשת עדיין תפעולית.
אסטרטגיה נוספת היא להשאיר את מערכת המורשת במקום ולבודד אותה משאר מערכות הארגון.
גישה זו כוללת הגבלת גישה למערכת מהדור הקודם ושמירה על סביבת רשת מאובטחת.
אסטרטגיה זו יעילה עבור ארגונים שצריכים לשמור על המערכת הישנה פעילה אך אין להם תוכניות
לשלב אותה עם מערכות מודרניות.
ארגונים יכולים לאמץ גישה “היברידית” הכוללת שילוב של מערכת המורשת עם מערכות מודרניות בהדרגה.
גישה זו כוללת זיהוי המרכיבים הקריטיים של המערכת המורשת ושילובם עם מערכות מודרניות.
גישה זו מאפשרת לארגון לשמור על המערכת המורשת תוך מינוף היתרונות של הטכנולוגיה המודרנית.
שיטות עבודה לתחזוקת מערכות מורשת
ישנן מספר שיטות עבודה מומלצות שארגונים יכולים לעקוב אחריהם כדי לתחזק את המערכות הישנות שלהם ביעילות.
ראשית, ארגונים צריכים לתת עדיפות לתחזוקה של רכיבים קריטיים של המערכת הישנה.
זה כולל את המרכיבים החיוניים לפעילות היומיומית של הארגון.
שנית, ארגונים צריכים להקים תוכנית תחזוקה מקיפה הכוללת עדכוני תוכנה שוטפים ושדרוגי חומרה.
תוכנית התחזוקה צריכה לכלול גם תוכנית התאוששות מאסון המתארת את הצעדים שיש לנקוט במקרה של כשל במערכת.
ארגונים צריכים להכשיר את העובדים שלהם כיצד לעשות זאת להשתמש ולתחזק את המערכת הישנה ביעילות.
זה כולל הדרכה כיצד לזהות ולפתור בעיות נפוצות וכיצד להשתמש במערכת בצורה מאובטחת.
ארגונים צריכים לשקול להוציא למיקור חוץ את התחזוקה של המערכת הישנה לספק צד שלישי.
זה יכול להיות פתרון חסכוני, במיוחד עבור ארגונים שאין להם את המומחיות הפנימית לתחזק את המערכת.
לבסוף, ארגונים צריכים לשקול תיעוד של המערכת המורשת.
זה כולל יצירת תיעוד המתאר את הארכיטקטורה, הקוד והתהליכים העסקיים של המערכת.
תיעוד זה יכול לשמש מפתחים עתידיים כדי להבין כיצד המערכת פועלת ולבצע בה שינויים במידת הצורך.