מהי תוכנית עסקית?
תוכנית עסקית היא מסמך רשמי המתאר את יעדי החברה, האסטרטגיות והצעדים שהיא תנקוט
כדי להשיג את יעדיה.
תוכנית עסקית משמשת כמפת דרכים לעסק, המפרטת כיצד הארגון מתכוון לפעול, לצמוח ולייצר הכנסות.
מרכיבים של תכנית עסקית
תוכנית עסקית מורכבת ממספר מרכיבים מרכזיים המספקים ביחד מתאר מקיף של החזון, האסטרטגיות של העסק
והאופן שבו הוא מתכנן לפעול ולהצליח.
להלן הסעיפים העיקריים הנכללים בתוכנית עסקית:
תקציר מנהלים:
זהו החלק הקריטי ביותר בתוכנית העסקית, המספק סקירה תמציתית של העסק כולו.
הוא כולל תיאור קצר של הרעיון העסקי, מידע פיננסי מרכזי וסיכום של תוכניות עתידיות.
חלק זה נכתב לרוב אחרון אך מופיע ראשון במסמך כדי לספק תמונת מצב למשקיעים או לבעלי עניין פוטנציאליים.
תיאור החברה:
מציע מידע מפורט על העסק, כולל הצהרת המטרות שלו, המבנה המשפטי, המיקום וההיסטוריה של החברה.
הוא גם מתאר את המטרות ואת הנישה או השוק שהחברה שואפת לשרת.
ניתוח שוק:
מפגין הבנה מעמיקה של הענף ומגמות השוק, דמוגרפיה של לקוחות, ביקוש, תחרות וחסמים פוטנציאליים לכניסה.
סעיף זה צריך להראות שלעסק יש הבנה מוצקה של השוק וכיצד הוא יכול להצליח בתוכו.
ארגון וניהול:
מתאר את המבנה הארגוני של החברה, תוך פירוט מבנה הבעלות, הפרופילים של צוות ההנהלה וכישורי הדירקטוריון.
לעתים קרובות הוא כולל תרשים ארגוני.
מוצרים או שירותים:
מסביר מה החברה מוכרת או השירותים שהיא מציעה.
סעיף זה צריך לתאר את היתרונות של המוצרים או השירותים, מחזור החיים שלהם
וכיצד הם בולטים מהמתחרים.
אסטרטגיית שיווק ומכירות:
מתארת כיצד העסק מתכוון למשוך לקוחות ולשמר אותם.
כוללת אסטרטגיות מפורטות לתמחור, טקטיקות מכירה, פרסום, מבצעים והפצה.
בקשת מימון:
אם התוכנית העסקית נועדה להבטיח מימון, סעיף זה מפרט את סכום המימון הדרוש במהלך השנים הקרובות,
יחד עם סוג המימון המועדף (חוב או הון עצמי).
תחזיות פיננסיות:
מספק תחזיות פיננסיות כדי להראות את ההצלחה החזויה של העסק.
סעיף זה כולל דוחות הכנסה, מאזנים, דוחות תזרים מזומנים ותקציבי הוצאות הון לשלוש עד חמש השנים הבאות.
נספח:
כולל כל מידע נוסף שיכול לעזור לבסס את אמינות התוכנית העסקית, כגון קורות חיים של צוות הניהול, פטנטים,
מסמכים משפטיים, מחקרי שוק מפורטים והפניות.
כל מרכיב בתוכנית העסקית ממלא תפקיד מכריע במתן מפת דרכים מפורטת וניתנת לפעולה עבור העסק,
הנהלתו ומשקיעים פוטנציאליים.
סוגי תוכניות עסקיות
תוכניות עסקיות יכולות להשתנות באופן משמעותי בהתאם למטרה שהן משרתות ולקהל אליו הן מיועדות.
להלן כמה סוגים נפוצים של תוכניות עסקיות:
תוכנית עסקית לסטארט-אפ:
תוכנית מסוג זה משמשת בעיקר עסקים חדשים כדי לפרט את המטרות, האסטרטגיות והצרכים הפיננסיים שלהם.
היא כוללת סעיפים מפורטים על ניתוח שוק, מבנה חברה, מוצרים ושירותים ותחזיות פיננסיות.
היא שימושית במיוחד לתקשורת עם משקיעים פוטנציאליים ובנקים כדי להבטיח מימון.
תוכנית עסקית פנימית:
תוכנית זו מותאמת לקהל פנימי כמו מנהלי חברות, מתמקדת יותר בתכנון אסטרטגי ובהיבטים תפעוליים
ללא צורך בתחזיות פיננסיות נרחבות או בקשות מימון.
היא משמשת כדי להתאים את מטרות הצוות ולהבטיח שכולם נמצאים באותה דרך.
תוכנית עסקית אסטרטגית:
תוכנית זו מספקת מבט ברמה גבוהה על יעדי החברה וכיצד היא מתכננת להשיג אותם.
היא כוללת הצהרת חזון, הצהרת משימה, גורמי הצלחה מרכזיים ואסטרטגיות מפורטות להשגת יעדי העסק.
לעתים קרובות יש לה מיקוד ארוך טווח והיא כוללת מדדי ביצועים.
תוכנית היתכנות עסקית:
לפני תחילת פרויקט חדש או השקת מוצר חדש, נעשה שימוש בתוכנית היתכנות כדי להעריך את כדאיות הרעיון.
התכנית עוזרת להבין אם הרעיון המוצע שווה המשך ומתווה פתרונות וסיכונים אפשריים.
תוכנית עסקית תפעולית:
מתמקדת בלוגיסטיקה של איך חברה מתנהלת על בסיס יומיומי.
היא כוללת תיאורים מפורטים של זרימת העבודה, התהליכים ולוחות הזמנים של הארגון.
משמשת לעתים קרובות לניהול שינויים תפעוליים ולשיפור היעילות.
תוכנית עסקית לצמיחה או התרחבות:
תוכנית זו מיועדת לעסקים מבוססים המבקשים להתרחב, ומתארת את האסטרטגיות להגדלה.
היא כוללת ניתוח שוק מפורט, אסטרטגיית התרחבות ותחזיות פיננסיות המצדיקות את ההתרחבות.
תוכנית עסקית רזה:
זוהי גרסה פשוטה של תוכנית עסקית, פופולרית בסטארטאפים שמטרתם לשנות במהירות וביעילות
תוך התמקדות במידע תמציתי.
היא מורכבת מנקודות מפתח, תרשימים וטבלאות, ומתמקדת בבעיות, פתרונות, מדדי מפתח ויתרונות תחרותיים.
מי צריך תוכנית עסקית?
תוכנית עסקית היא כלי קריטי עבור מגוון רחב של אנשים וארגונים, המשרתת מטרות שונות בהתאם לצרכיהם.
הנה כמה מהקבוצות העיקריות שזקוקות לתוכנית עסקית:
יזמים וסטארט-אפים:
אנשים שמקימים עסקים חדשים דורשים תוכניות עסקיות כדי להגדיר את האסטרטגיות, המטרות שלהם,
ולהתאר כיצד הם מתכננים לפעול ולהגדיל את המיזם החדש שלהם.
היא עוזרת להם לחשוב על כל ההיבטים של העסק שלהם ולהעביר את החזון שלהם למשקיעים ולשותפים פוטנציאליים.
עסקים קיימים:
עסקים מבוססים משתמשים בתוכניות עסקיות כדי להעריך מדי פעם מחדש את הפעילות והאסטרטגיות שלהם.
היא יכולה להיות שימושית במיוחד כאשר שוקלים התרחבות, חקר שווקים חדשים או הסתגלות לשינויים משמעותיים
בשווקים הקיימים שלהם.
בעלי עסקים קטנים:
תוכנית עסקית חיונית לעסקים קטנים על מנת להבטיח מימון מבנקים או למשוך משקיעים.
היא משמשת גם ככלי אסטרטגי להנחיית התפעול השוטף והתכנון לטווח ארוך.
תאגידים גדולים:
גופים אלה משתמשים בתוכניות עסקיות לתכנון אסטרטגי וטיפוח פנים-חברה.
תאגידים גדולים יוצרים לרוב תוכניות עסקיות לפרויקטים או חטיבות חדשות כדרך להציע
יוזמות בתוך המבנה הארגוני.
ארגונים ללא מטרות רווח:
מלכ”רים זקוקים לתוכניות עסקיות כדי להגדיר בבירור את המשימה, החזון והיעדים שלהם,
וכדי להבטיח שהמטרות הארגוניות שלהם יתאימו למשאבים ולפעילויות שלהם.
הם גם זקוקים לתוכניות אלה כדי להפגין את הערך והאחריות שלהן לתורמים ולבעלי עניין.
פרילנסרים ויועצים:
אנשי מקצוע אלה משתמשים בתוכניות עסקיות כדי להגדיר את השירותים שלהם,
להגדיר יעדים עסקיים ברורים ולתכנן צמיחה.
זה חשוב במיוחד להפגנת אמינות ומקצועיות ללקוחות.
מבקשי הלוואות:
כל מי שמחפש הלוואה עסקית זקוק לתוכנית עסקית מוצקה כדי לשכנע בנקים ומלווים אחרים בכדאיות
העסק שלהם וביכולתם להחזיר כספים.
מחפשי השקעות:
כאשר מחפשים מימון ממשקיעי הון סיכון או משקיעי אנג’ל, תוכנית עסקית מקיפה היא חיונית.
היא חייבת להעביר ביעילות את הפוטנציאל של העסק להצלחה ולרווחיות.
מטרות אקדמיות:
סטודנטים הלומדים דיסציפלינות עסקיות יוצרים לעתים קרובות תוכניות עסקיות כחלק מתכנית הלימודים שלהם
כדי להבין את המורכבות של הקמת וניהול עסק.
משקיעי נדל”ן:
משתמשים בתוכניות עסקיות כדי לשרטט אסטרטגיות השקעה, תוכניות תפעוליות ותחזיות פיננסיות
כדי להבטיח מימון ותיקי השקעות רווחיים.
מתי כותבים תוכנית עסקית?
כתיבת תוכנית עסקית היא צעד מכריע עבור תרחישים רבים במחזור החיים העסקי.
הנה רגעי מפתח שבהם כדאי לשקול לכתוב או לעדכן תוכנית עסקית:
פתיחת עסק חדש:
לפני השקת עסק חדש, חיוני לנסח תוכנית עסקית כדי להבהיר את הרעיון העסקי שלך,
לקבוע יעדים ולמפות אסטרטגיות להשגתן.
זה עוזר לארגן את המחשבות שלך ולהבטיח שהקונספט העסקי שלך בר קיימא.
חיפוש השקעה או מימון:
אם אתה מחפש תמיכה פיננסית ממשקיעים או בנקים, נדרשת תוכנית עסקית.
היא משמשת כמצגת רשמית של הרעיון העסקי שלך, פוטנציאל השוק, המבנה התפעולי והביצועים הפיננסיים הצפויים.
הצגת מוצר או שירות חדש:
בעת הרחבת ההיצע העסקי שלך, תוכנית עסקית עוזרת לך להעריך את הביקוש בשוק, את הנוף התחרותי וההשלכות הפיננסיות,
ומבטיחה שהתוספת החדשה מתאימה לאסטרטגיה הכוללת שלך.
הרחבה או מבנה מחדש של העסק:
ככל שהעסק שלך גדל או זקוק לארגון מחדש, עדכון התוכנית העסקית שלך יכול לעזור לך להעריך הזדמנויות חדשות
ולהבטיח שהצמיחה של העסק שלך נמצאת במסלול עם היעדים שלך.
כניסה לשווקים חדשים:
אם אתה מתכנן להציג את המוצרים או השירותים שלך לאזורים גיאוגרפיים או דמוגרפיה חדשים,
תוכנית עסקית מסייעת בניתוח תנאי השוק, הבנת התחרות המקומית ותכנון אסטרטגיות כניסה יעילות.
שותפות או מיזם משותף:
כאשר נכנסים לשותפות או מיזם משותף, תוכנית עסקית מסייעת להתאים את המטרות והציפיות של כל הצדדים המעורבים,
תוך פירוט כיצד תפעל השותפות ואת היתרונות שהיא שואפת להשיג.
ניהול עסקים בצורה יעילה יותר:
תוכנית עסקית אינה מיועדת רק לסטארט-אפים או כאשר מחפשים כסף.
היא גם כלי אסטרטגי לניהול העסק שלך בצורה יעילה יותר.
עדכון קבוע של התוכנית העסקית שלך עוזר לך לשמור על המסלול עם המטרות שלך ולקבל החלטות מושכלות.
הסתגלות לשינויים משמעותיים:
בתגובה לתמורות גדולות בשוק, התקדמות טכנולוגית או שינויים פנימיים (כמו שינוי הנהלה),
בדיקה חוזרת ותיקון של התוכנית העסקית שלך יכולה לעזור לנווט את השינויים הללו אסטרטגית.
יציאה מהעסק:
אם מתכננים למכור את העסק, לסגור אותו או להעביר בעלות, תוכנית עסקית יכולה להיות בעלת ערך
באסטרטגיות היציאה המועילות ביותר ובמיקסום הערך של העסק למכירה.
דוגמא לתכנית עסקית
הנה דוגמה לתוכנית עסקית לבית קפה קטן היפותטי, שנקרא “קפה תהילה”.
תקציר מנהלים
שם העסק: קפה תהילה
מבנה עסקי: חברה בע”מ
מיקום: מרכז העיר תל אביב
המשימה: לספק מקום מפגש מסביר פנים וממוקד בקהילה המציע קפה פרימיום, פינוקים מקומיים ואווירה נוחה.
חזון: להפוך לבית הקפה האהוב ביותר במרכז תל אביב, הידוע בתמיכה באמנים מקומיים ובטיפוח קשרים קהילתיים.
מוצרים/שירותים: מגוון משקאות קפה איכותיים, מאפים ביתיים וארוחות קלות.
אירועי מוזיקה חיה בסוף השבוע ותצוגות אמנות של אמנים מקומיים.
שוק יעד: תושבים ועסקים מקומיים, תיירים המבקרים במרכז העיר, סטודנטים וצוותים מהמכללות הסמוכות.
יעדים פיננסיים: להשיג שולי רווח נקי של 15% עד סוף השנה הראשונה ולהגדיל את המכירות ב-25% בשנה השנייה.
תיאור חברה
קפה תהילה ממוקם בלב תל אביב, ונועד לשמש כמרכז לחובבי קפה מקומיים וחובבי תרבות.
בית הקפה ישתמש בחומרי גלם מקומיים ויציע תפריט בהשראת הטעמים המקומיים,
המשרתים צרכנים מודעים לבריאות וחובבי קפה מסורתיים כאחד.
ניתוח שוק
סקירת תעשייה: תעשיית בתי הקפה ראתה צמיחה מתמדת, עם ביקוש הולך וגובר לקפה מיוחד וחוויות מקומיות.
דמוגרפיה של שוק: בתל אביב יש 430,000 אנשים, עם חלק ניכר של אנשי מקצוע צעירים וסטודנטים.
ניתוח תחרותי: ישנם 10 בתי קפה נוספים ברדיוס של 6 ק”מ.
קפה תהילה יבדל את עצמו עם אירועים ממוקדי קהילה ומוצרים מקומיים.
ניתוח SWOT: החוזקות כוללות מיקום ותפיסה ייחודית המונעת על ידי קהילה; הזדמנויות לצמיחה בקייטרינג ואירוח אירועים;
נקודות התורפה הן שוק רווי ועלויות ראשוניות גבוהות; איומים מרשתות קפה קיימות ומשבר כלכלי.
ארגון וניהול
בעלות: תמי לוין, בעלים ומנהלת, בעלת רקע בניהול עסקים ואירוח.
צוות: בתחילה, בית הקפה ישכור שני בריסטות וטבחית.
התפקידים יתרחבו ככל שהעסק יגדל.
מבנה משפטי: העסק יירשם כחברה בע”מ, המספק הגנה לאחריות בעלים.
מוצרים ושירותים
קפה תהילה יציע מגוון משקאות קפה, מאפים תוצרת בית וארוחות קלות.
בית הקפה יארח בסוף השבוע מוזיקה חיה ותצוגות אמנות מקומיות,
יגביר את היצע השירות שלו ויספק במה לאמנים מקומיים.
אסטרטגיית שיווק ומכירות
שיווק: האסטרטגיות יכללו שיווק במדיה חברתית במיקוד לתושבים מקומיים,
שותפויות עם עסקים מקומיים וקידום אירועים.
אסטרטגיית מכירות: נשתמש בתוכניות נאמנות, מבצעים עונתיים ואירועים קהילתיים
כדי להגדיל את תנועת הגולשים ושימור לקוחות.
בקשת מימון
עלות ההפעלה של קפה תהילה נאמדת ב-500,000 ש”ח.
אנו מבקשים הלוואות בסך 350,000 ש”ח לכיסוי עלויות ההתקנה הראשוניות ושלושת החודשים
הראשונים של הפעילות.
תחזיות פיננסיות
שנה 1: מצפה לצמיחה מתונה עם איזון המתרחש בחודש התשיעי.
שנה 2: עלייה צפויה של 25% במכירות ככל שהמותג מתבסס יותר.
שנה 3: הרחבת השירותים ופתיחת מיקום שני אפשרי, במטרה לגידול של 35% במכירות.
נספח
תחזיות פיננסיות מפורטות
קורות חיים של צוות מפתח
דוגמאות לתפריט
נתוני מחקרי שוק
הסכמי שכירות
שאלות ותשובות בנושא תכנית עסקית
ש: מדוע תקציר מנהלים חשוב בתוכנית עסקית?
ת: תקציר המנהלים חשוב מכיוון שהוא מספק סקירה תמציתית של התוכנית העסקית,
תוך הדגשת נקודות מפתח כדי למשוך את העניין של משקיעים ובעלי עניין במהירות.
ש: איזה מידע כלול בסעיף ניתוח שוק של תוכנית עסקית?
ת: ניתוח השוק כולל תחזית תעשייה, דמוגרפיה של שוק היעד, ניתוח תחרות ותוצאות בדיקות שוק.
ש: כיצד יכול חלק הארגון והניהול של תוכנית עסקית לעזור לחברה?
ת: סעיף זה מתאר את המבנה הארגוני וצוות הניהול של העסק, אשר יכול לסייע בביסוס אמינות
והבטחת נהלים תפעוליים יעילים.
ש: מהי המטרה של סעיף המוצרים או השירותים בתוכנית עסקית?
ת: הסעיף מתאר את מה שהחברה מציעה, תוך פירוט היתרונות, מחזור החיים והיתרונות התחרותיים
של המוצרים או השירותים.
ש: מדוע אסטרטגיית שיווק ומכירות חיונית בתוכנית עסקית?
ת: היא מגדירה כיצד העסק ימשוך לקוחות וישמור עליהם, מתווה אסטרטגיות לתמחור, קידום,
הפצה ומכירות.
ש: מה צריך להיכלל בתחזיות הפיננסיות של תוכנית עסקית?
ת: תחזיות פיננסיות צריכות לכלול דוחות רווח חזויים, מאזנים, דוחות תזרים מזומנים ותקציבי הוצאות הון
לשלוש עד חמש השנים הבאות.
ש: במה שונה בקשת מימון בתוכנית עסקית מתחזיות פיננסיות?
ת: בקשת מימון מציינת את כמות הכסף הדרושה ואת שיטת המימון המועדפת,
בעוד תחזיות פיננסיות מציגות את הביצועים הפיננסיים הצפויים לאורך זמן.
ש: איזה סוג מידע נמצא בנספח של תוכנית עסקית?
ת: הנספח יכול לכלול קורות חיים, הסכמים משפטיים, נתוני מחקר שוק מפורטים,
מפרטים טכניים וכל מסמך עזר אחר.
ש: במה שונה תוכנית עסקית אסטרטגית מתוכנית עסקית רגילה?
ת: תוכנית עסקית אסטרטגית מתמקדת ביעדים ובאסטרטגיות ברמה גבוהה להשגתן, לרוב כולל חזונות ומשימות רחבות יותר,
בעוד שתוכנית עסקית סטנדרטית מפורטת יותר לגבי תכנון תפעולי ופיננסי.