מהי למידה דיגיטלית?
אם היו אומרים לנו לפני שנה שהלימודים בבתי הספר יתבצעו במתכונת של למידה דיגיטלית, בגלל מגיפה עולמית, לא בטוח שהיינו מאמינים.
בתקופת הקורונה אנו נדרשים לחשוב על פתרונות יצירתיים, על מנת להתאים את עצמנו למציאות המשתנה.
למידה דיגיטלית היא אחת התאמות שאנו מבצעים על מנת להמשיך בשגרת החיים עד כמה שאפשר.
הקונספט של למידה מרחוק התפתח משמעותית בתקופה האחרונה, שכן החינוך הוא תחום חיוני, והיינו רוצים לצמצם את הפגיעה בו עד כמה שאפשר.
כאן נכנסת לתמונה למידה דיגיטלית (או למידה מתוקשבת, למידה וירטואלית, למידה מקוונת, אי לרנינג וכו…
המונח למידה דיגיטלית, הוא מונח כוללני ומקיף הכולל בתוכו שיטות למידה שונות, גישות שונות, ואמצעים שונים לניהול למידה
בעולם מתחדש.
מורכב להגדיר בכמה מילים מהי למידה דיגיטלית, שכן התחום הרחב משתנה במהירות מסחררת.
המונח מאגד תחתיו שיטות למידה שונות, החל משיעורי זום, ועד שימוש מערכות ניהול למידה (LMS), לומדות וצפייה בסרטונים ייעודיים.
מהי למידה משולבת?
למידה משולבת משלבת מספר טכניקות ואמצעי לימוד, המאפשרים ליצור את שילוב הלימודים המושלם שיתאים לתלמידים באופן המדויק ביותר.
כך למשל יהיה ניתן לשלב בין שיטות לימוד ישנות וחדשות, פרונטליות ודיגיטליות, ולשלב פלטפורמות שונות כמו לומדות לצד כיתה וירטואלית בזום.
למידה משולבת המותאמת לצרכי הארגון או הכיתה, תבטיח למידה אפקטיבית.
למשל, קיימות כיתות המשלבות למידה דיגיטלית תוך כדי שיעור פיזי.
כל תלמיד מקבל טאבלט אישי לשימוש במהלך השיעור, דרכו הוא יכול לענות על שאלות אמריקאיות, חידונים, או מבדקים.
הדבר מסייע להגביר את המעורבות במסגרת השיעור הפרונטלי.
למידה דיגיטלית בכל זמן ובכל מקום
למידה דיגיטלית מביאה איתה את הזמינות, ומאפשר לנו ללמוד בכל מקום ובכל זמן.
בעזרתה ניתן ללמוד גם בתקופת הקורונה, כשחלקנו נמצאים בבידוד, במהלך תקופת הסגר או אפילו אם חס וחלילה נדבקים בנגיף.
למידה דיגיטלית לא מצריכה מהתלמידים לצאת מהבית, מה שמסייע בשמירה על מרחק, ומניעת ההדבקות בנגיף.
למידה דיגיטלית בהתאמה אישית
זה לא סוד שכל אחד מאיתנו לומד בקצב שונה, ובשיטות למידה שונות.
למשל, חלק מהתלמידים לומדים על ידי הקשבה וסיכום החומר, וחלק אחר מהתלמידים צריכים לקרוא אותו בשקט לעצמם.
יתרה מכך, חלק מהתלמידים מתקשים להתרכז, בעוד לתלמידים אחרים הדבר מגיע בקלות רבה יותר.
למידה דיגיטלית מאפשרת לבצע את ההתאמות עבור כל התלמידים, ולדאוג שאף אחד לא נשאר מאחור.
הלמידה הדיגיטלית מסייעת לצמצם את הפערים בין התלמידים, ולוודא שהחומר נקלט אצל כולם, ללא יוצא מן הכלל.
כאשר מדובר בשיעורים מוקלטים, ניתן לחזור ולעבור על השיעור בשנית, על מנת לוודא שהחומר נספג היטב.
יתרון נוסף ללמידה הדיגיטלית הוא סביבת הלימודים הביתית, שמאפשרת שמירה על השקט ובכך מגבירה את הריכוז.
למידה דיגיטלית אישית או למידה אינטראקטיבית
קיימים סוגים רבים של למידה דיגיטלית, שעונים על צרכים שונים.
חלק מהלימודים יתנהלו באופן עצמאי, וחלק באופן אינטרקטיבי.
הלמידה האישית של כל תלמיד מאפשרת התעמקות בחומר, ומאפשרת לתלמיד חופש להתאים את קצב הלמידה ליכולותיו.
יש לקחת בחשבון שלמידה אישית “חופשית מדי” עלולה להיות פחות יעילה, ופחות מעניינת לתלמידים.
הסיבה לכך היא חוסר המחויבות שהתלמידים עלולים להרגיש כלפי המסגרת.
למידה אינטראקטיבית לעומת זאת, מאפשרת לתלמידים למידה עם יותר עניין, כאשר הם מעורבים בתהליך הלמידה,
והיא הופכת למשמעותית יותר עבורם.
מהי למידה אישית?
כשאתם שומעים את המושג “למידה אישית” על מה אתם חושבים?
חלקנו נחשוב על צפייה בהרצאה, וחלקנו נחשוב על שימוש בלומדה.
למען האמת, המושג יכול להתייחס למספר תצורות למידה שונות, בין היתר – לומדה, המיועדת ללימוד דיגיטלי אישי.
לומדה מורכבת מהחומר הלימודי לצד בחנים ומבדקים.
לעומת זאת, למידה אישית יכולה להתייחס גם לצפייה בסרטון בסמרטפון האישי, או צריכה של החומר באופן פרטני בדרכים השונות.
מעורבות התלמידים היא תנאי הכרחי ללמידה דיגיטלית אפקטיבית
מחקרים מוכיחים כי למידה וירטואלית שמצריכה את מעורבות התלמידים היא אפקטיבית יותר,
שכן אינה דורשת רק קליטה של החומר, אלא גם יישום מעשי.
ניתן לבצע זאת על ידי מבדקים ובחנים, שאלות וסקרים, הצבעות וחידונים, שיעורי בית ומשימות הגשה.
כך התלמידים צריכים ליישם את החומר, ולהיעזר בו על מנת לעמוד במשימות השונות.
ככל שהלמידה תהיה יותר מעניינת ומאתגרת, כך יותר סביר שהתלמידים יזכרו את החומר, גם זמן רב לאחר מכן.
בחלק מהלומדות ניתן לנהל דיונים על החומר הנלמד, למשל באפליקציית זום או בפורומים של הלומדה.
ניהול דיונים על החומר הנלמד משפרים את הטמעתו, כאשר התלמיד נדרש “לפלוט את מה שקלט”.
בחלק מהמקרים התלמידים נדרשים ליצור סרטון, תמונה או קובץ כמשימת הגשה שמטרתה לוודא שהחומר הלימודי הועבר כראוי.
עמידה בזמנים באמצעות למידה דיגיטלית
יתרון מובהק של למידה דיגיטלית היא פונקציית ניהול הזמן.
קושי מרכזי של תלמידים במיוחד בסוף התיכון, הוא לנהל את הזמן בצורה נכונה.
התלמידים טובעים במבחנים, שיעורי בית ומשימות הגשה במקצועות השונים.
מערכת ניהול למידה מקוונת יכולה לסייע בניהול לוח הזמנים, ולשפר את ההתמודדות עם העומס.
ניתן לעשות זאת על ידי תזכורות, לוח שנה בפריסה חודשית או שבועית, אופציה להוסיף זמן למידה אישי,
תצוגה יומית לפי שעות, ובכך לארגן את הלו”ז בצורה הטובה ביותר.
לימודית בכיתה חיה לעומת לימודים באמצעות לומדה
קיימת הפרדה בין למידה דיגיטלית שמתרחשת בזמן אמת, לבין למידה מתוקשבת מוקלטת דרך לומדה.
הלמידה בזמן אמת מכונה גם למידה פרונטלית, כאשר ריכוז גבוה יותר נדרש מהתלמידים.
לעומת זאת, למידה דיגיטלית שאינה ב”לייב” היא בעלת יתרונות אחרים.
דובר הרבה על ההבדלים בין לימודים בכיתה חיה לבין לימודים אישיים באמצעות לומדה, והשפעתם הישירה על התלמידים.
לומדה היא אוסף של קבצים ועמודים דיגיטלים, המחולקים לפרקים ונושאים.
כיתה וירטואלית מתייחסת ללמידה “פרונטלית דיגיטלית” בזום, או ביישום אחר המאפשר שיחת וידאו רבת משתתפים בזמן אמת.
כמובן שלכל תצורה יתרונות וחסרונות משלה, ויש לבצע שיקולים לפני שמחליטים לבחור בשיטה אחת על פני השנייה.
תלמידים רבים מעידים שקשה ללמוד בכיתה מרובת תלמידים, שכן קיימות הסחות רבות שמפריעות לריכוז.
בימינו הכיתות בבתי הספר גדולות, מה שלא מקל על ההתמודדות עם הרעש.
למידה דיגיטלית מסייעת לנטרל את הקושי הזה לחלוטין, ומאפשרת למידה שקטה וממוקדת.
מהי מיקרו למידה (micro learning)?
אם לא שמעתם את המונח, ודאי שמעתם אחד מהמונחים הרבים – נאנו למידה, קפסולות למידה, מצברי למידה וכן הלאה.
מיקרו למידה הוא מונח שנטבע בתקופה האחרונה, בעקבות השינויים שהתרחשו באופן הלמידה.
לאורך השנים טווח הריכוז וההקשבה של התלמידים ירד, מה שמצריך פיתרון שיאפשר למידה קצרה וממוקדת.
מיקרו למידה הוא האופן בו אנשי החינוך וההדרכה יעבירו את החומר הנלמד.
מיקרו למידה שם דגש על ספיגת החומר, כאשר מקסימום חומר מועבר במינימום זמן.
בין היתר מיקרו למידה תתבצע באמצעות סרטונים, ושלל אמצעים אינטקרטיבים כמו בלוגים,
סימולציות, משחקי למידה או אוסף עמודים אלקטרונים במכשירי הסמרטפון או הטאבלט.
כאמור, המעורבות של התלמידים במהלך הלמידה עומדת בקשר ישיר עם ספיגת החומר.
מיקרו למידה הוא מושג שמתייחס ללמידה ממוקדת ומצומצמת.
הלמידה כוללת בתוכה רעיון או נושא מתומצת, מה שמסייע לו להיקלט במהירות, ובאופן אפקטיבי.
התלמידים אוהבים את החופש שניתן להם, כאשר הם מחליטים מתי ילמדו את החומר, איך ובאילו מינונים.
האתגר שעומד בפני מפתחי מיקרו למידה הוא לאזן בין הצורך לצמצם את החומר כמה שיותר, לצד הצורך לא להחסיר ולפספס חומר חשוב.
יש לזקק את העיקר, להוריד את כל התוספות המיותרות, ולהעביר את החומר דרך האמצעים האלקטרונים בצורה מעניינת וברורה.
יתרון בולט של מיקרו למידה הוא שאפשר ללמוד דרכה גם בזמני ביניים, כמו המתנה בתור לרופא, או במהלך נסיעה באוטובוס.
קיימת חשיבות רבה לתרגול רציף במנות קטנות, על פני כמות רבה של חומר בבת אחת, מה שמבטיח ספיגה אפקטיבית יותר של החומר.
סרטוני למידה
סרטוני למידה תופסים נפח משמעותי בלמידה הדיגיטלית, כאשר המידע בסרטון מועבר בצורה קלילה ונוחה.
סרטוני המחשה, ריאיונות, אילוסטרציות, ומשחק תפקידים יכולים להפוך כל שיעור משעמם לשיעור אינטרקטיבי ומעניין,
שהתלמידים יזכרו לזמן רב.
הסרטונים מעבירים את המסר בצורה ברורה וחדה, ומקלים על התלמידים בתהליך השינון.
MOOC – Massive Open Online Courses
mooc היא אפליקציית למידה המציעה קורסים מקוונים בתשלום סמלי, או אפילו בחינם.
מוק מציעים מספר קורסים שמעניקים תעודה אקדמית, לצד קורסים לא אקדמיים.
אז איך זה עובד?
התוכן במוק מוגש בצורת סרטונים קצרים, בהם ניתן לצפות בכל זמן ובכל מקום.
שלא תטעו, עדיין יהיו מבחנים, מטלות ושיעורי בית, אבל גם פורום כיפי שמאפשר אינטרקציה עם הסטודנטים שמשתמשים ביישום,
וגם עם הפרופסורים והמרצים.
סוגיית המחויבות לקורס עולה הרבה בהקשרים אלה, שכן המחויבות עבור קורס מקוון היא נמוכה בהרבה מהמחויבות לקורס פרונטלי.
מחקרים מראים שחמישית מהנרשמים מצליחים לסיים את הקורס, כך שלצד הנוחות והנגישות, קיים אתגר לא פשוט של משמעת עצמית.
יישום נוסף המושתת על עיקרון דומה הוא SPOC – small private online courses, שמציע פונקציות דומות.
SPOC הוא יישום קטן יותר מ- MOOC שמציע קורסים מקוונים בנושאים שונים.
למידה חברתית
למידה חברתית היא סוגייה מעניינת, ושנויה במחלוקת.
למידה חברתית מתייחסת ללמידה בקבוצות, פורומים אינטרקטיבים על ידי שימוש ברשתות חברתיות.
הרעיון שעומד מאחורי הכותרת “למידה חברתית”, הוא של סיעור מוחות, בו חברי הצוות מעלים רעיונות,
מתייעצים זה עם זה, עובדים ביחד על פרויקט משותף תוך מתן משוב זה לזה.
בפועל, נראה שהקונספט לא נחל הצלחה רבה, והסיבה המשוערת היא חוסר שיתוף הפעולה.
עובדים וסטודנטים רבים מעידים שלא היו רוצים לערבב רשתות חברתיות עם עבודה ולימודים, מה שמהווה מעין “ביזנס ופלז’ר”.
נראה שיהיה קשה להחליף עבודת צוות פרונטלית באמצעים דיגיטליים, אבל אין לדעת מה העתיד טומן בחובו בהקשר זה.
מערכות ניהול למידה – LMS
מערכות ניהול למידה הן פלטפורמות דרכן אפשר לנהל תהליכי למידה דיגיטלית.
המערכות מאפשרות באמצעות טכנולוגיות למידה לבנות קורסים, ליישם לומדות, למידה מרחוק ואזורי תרגול.
לכל מערכת ניהול למידה יש את היתרונות שלה, יש מערות ניהול למידה מורכבות יותר כמו Moodle וקלות יותר כמו
לוורדפרס יש מגוון תוספי ניהול למידה המאפשרים לשלב אתר תוכן עם למידה דיגיטלית.
לפני שנבחר את המערכת המתאימה צריך לאפיין את הליך הלמידה, את קהל היעד ואת עזרי הלמידה.
חשיבותה של למידה דיגיטלית בעולם מתחדש
למידה דיגיטלית חיונית מאוד בתקופת הקורונה, ובלעדיה השכלה של תלמידים רבים הייתה נפגעת.
בזכות הלמידה הדיגיטלית תלמידים וסטודנטים רבים יכולים להמשיך ללמוד מהבית, כאשר הפגיעה בשגרת הלימודים קטנה ככל האפשר.
הלמידה הדיגיטלית מתייעלת תוך כדי תנועה, כאשר אנו מדייקים את הצורך, משתפרים עם הזמן, ומקבלים משוב שוטף.
גם ללא מגיפת הקורונה, הלמידה הדיגיטלית הייתה מתחילה לתפוס מקום מרכזי, משום שאנו חיים בעידן דיגיטלי,
בו כמעט הכול קורה באמצעים המקוונים והוירטואלים.
ללא אפשרויות למידה הדיגיטלית תלמידים וסטודנטים רבים היו מוצאים את עצמם מתקשים לסיים בגרות או תואר.
תלמידים רבים מעידים שקשה להם לדמיין מה היו עושים ללא הלמידה הדיגיטלית בזום, הליווי מאנשי החינוך, המטלות ושיעורי הבית.
עם הזמן הלמידה הדיגיטלית משתכללת ומתקדמת, כאשר נמצאים פתרונות לבעיות שצפות.