מנהל מוצר (Product Manager) הוא תפקיד, בדרך כלל בחברות הייטק, שאחראי על בנייה ושינוי של מוצרים, החל מהרעיון, דרך תהליך האפיון וכתיבת מסמך אפיון המוצר (PRD), הפיתוח ועד ההשקת המוצר.
תפקיד זה אחראי על זיהוי צרכי הלקוחות (דרך מטרות העל של החברה), הכתבת החזון שלו למוצר ועל תכנית פעולה סדורה ותיעדוף משימות. בהתאם לכך אחראי על מה שצריך לשנות או לבנות, במוצר או בשירות, בהתאם לצרכים שזיהה ואחראי על יישום תוכנית הפעולה.
מנהל המוצר עובד בשיתוף פעולה עם צוותים שונים ברחבי הארגון: עם ההנהלה (יישום החזון והאסטרטגיה העסקית), עם צוות הפיתוח (שביחד מוציאים פתרונות עבור שירותים חדשים ופיצ’רים) ועם אנשי המכירות.
תחומי האחראיות של מנהל המוצר
הגדרת התפקיד מנהל מוצר, משתנה מארגון לארגון – בהתאם לתרבות הארגונית הקיימת, ותחומי הפעילות וגודל העסק.
מנהל המוצר מתפקד כ”מנכ”ל” של המוצר – עליו לעשות את כל הנדרש כיד להשיג את המטרות העסקיות, ויש לו אחריות עסקית להצלחת המוצר.
מתחומי האחריות אשר בדרך כלל נעשים על ידי מנהל המוצר:
- אפיון – זיהוי הצרכים והרצונות של המשתמשים והלקוחות וזיהוי הזדמנות, מעקב והתאמת המוצר בהתאם לשינויים בשוק.
- ייזום – הגדרת חזון המוצרים בהתאם לחזון הכללי של החברה.
- תקשורת בין ארגונית על המוצר – גישור בין גורמים שונים בחברה לגבי הצרכים של הלקוחות, שינויי השוק וחזון המוצר.
- תכנון ייצור ועיצוב – תיעדוף משימות ובניית תוכנית פעולה, על מה שצריך לשנות או לבנות, במוצר או בשירות.
- מדידה ובקרת איכות – הגדרת יעדים ברורים ואינדיקטורים (KPIs) לגבי עמידה בהם עבור המוצר והחברה.
- הטמעה – הטמעת המוצר באופן יעיל ונכון במוצרי החברה.
- הוצאת המוצר משימוש – סיום פעולת המוצר והוצאתו מהשוק, במקרה הצורך.
במקרים מסוימים מנהלי מוצר אחראיים על חלק בחיי המוצר, ככה שלמוצר מסוים ישנם מנהלי מוצר אחדים, שבניהם דרושה תקשורת ואינטראקציה שותפת.
למשל, יהיה מנהל מוצר באגף השיווק, מנהל מוצר באגף התפעול וכו’
מה הרקע הדרוש למנהל מוצר?
הדרישות משתנות בהתאם למוצרי ושירותי החברה ואין רקע ספציפי עבור התפקיד.
למשל:
- בארגון בעל מוצרים שמהותם הם טכנולוגים ומשמשים עבור קהל טכנולוגי (כמו מפתחים ומתכנתים), סביר להניח שמנהל המוצר ידרש לרקע טכנולוגי כמו רקע במדעי המחשב או תכנות.
- בארגון בעל מוצרים שפונים לצרכן הקצה (B2C), סביר להניח שמנהל המוצר ידרש לרקע בעיצוב וחווית משתמש (UX).
עיקר הדרישה, היא שמנהל מוצר יהיה בעל יכולות של הבנת השוק והפערים בין הלקוחות לארגון ויכולת יישום השינויים הנדרשים.
יכולת ניהולית ועסקית היא חשובה ביותר עבור מנהל מוצר, כמו כן יכולת אנליטית של הבחנה בין עיקר לטפל וניהול סיכונים, אלו יובילו את המוצר והארגון כולו להצלחות.
בנוסף לכך, קיימים הרבה בתי ספר ומכללות שמציעים תוכניות ללימוד והכשרת מנהלי מוצר, בהן לומדים את דרכי הפעולה והמושגים הבסיסים של מנהלי מוצר.
לסיכום, מנהל המוצר הוא תפקיד קריטי בהקמה ותחזוק של מוצר מצליח ויעיל בחברה.