מה זה BCP?
BCP ראשי תיבות של Business Continuity Planning או תוכנית המשכיות עסקית.
BCP זהו תהליך פרואקטיבי שארגונים מיישמים על מנת להבטיח שהם יוכלו להמשיך לפעול במהלך ואחרי אירועים משבשים
כגון אסונות טבע, כשלים טכנולוגיים או מצבי חירום אחרים.
BCP כרוך בזיהוי סיכונים פוטנציאליים ופיתוח אסטרטגיות ונהלים כדי להפחית סיכונים אלה ולשמור על פונקציות עסקיות חיוניות.
המטרה העיקרית של תכנון המשכיות עסקית היא למזער זמן השבתה, לצמצם הפסדים כספיים ולהבטיח שהארגון יוכל להתאושש
במהירות ולחדש את הפעילות הרגילה לנוכח אירועים בלתי צפויים.
BCP כולל בדרך כלל מספר מרכיבים מרכזיים, כגון הערכת סיכונים, ניתוח השפעה עסקית, פיתוח אסטרטגיות התאוששות,
יצירת תוכניות לתגובה לשעת חירום ובדיקות ותחזוקה שוטפות של התוכנית.
על ידי יישום תוכנית המשכיות עסקית מתוכננת היטב, ארגונים יכולים לשפר את החוסן שלהם, להגן על העובדים והנכסים שלהם,
לשמור על רמות שירות לקוחות ולשמור על המוניטין שלהם.
BCP חיוני לעסקים מכל הגדלים והענפים, מכיוון שהוא עוזר להם להתכונן ולהגיב ביעילות לאיומים ולשיבושים שונים
שאחרת עלולים להיות להם השלכות חמורות.
איך עובד BCP?
BCP פועלת על ידי מתן גישה מובנית כדי לעזור לארגונים להתכונן, להגיב ולהתאושש מתקריות משבשות.
להלן סקירה כללית של אופן הפעולה של BCP:
הערכת סיכונים: הצעד הראשון ב-BCP הוא לזהות סיכונים ואיומים פוטנציאליים שעלולים להשפיע על פעילות הארגון.
זה עשוי לכלול אסונות טבע, כשלים טכנולוגיים, התקפות סייבר, שיבושים בשרשרת האספקה או מצבי חירום אחרים.
הערכת סיכונים יסודית מסייעת לתעדף סיכונים על סמך הסבירות וההשפעה הפוטנציאלית שלהם.
ניתוח השפעה עסקית (BIA): BIA כולל ניתוח ההשלכות הפוטנציאליות של שיבוש על פונקציות, תהליכים
ומשאבים עסקיים קריטיים.
זה עוזר לזהות תלות, יעדי זמן התאוששות (RTO), יעדי נקודות התאוששות (RPO), וההשפעה הפיננסית והתפעולית של תרחישים שונים.
BIA מספק תובנות לגבי תעדוף משאבים ואסטרטגיות התאוששות.
פיתוח אסטרטגיות ותוכניות: בהתבסס על הערכת הסיכונים וה-BIA, ארגונים מפתחים אסטרטגיות ותוכניות להפחתת סיכונים
ולהבטחת המשכיות עסקית.
זה כולל הגדרת אמצעי מניעה, פרוטוקולי תגובת חירום ונהלי התאוששות.
אסטרטגיות עשויות לכלול פתרונות יתירות וגיבוי, סידורי עבודה חלופיים, תוכניות תקשורת משבר ואסטרטגיות הקצאת משאבים.
יישום תוכנית: לאחר פיתוח ה-BCP, יש ליישם אותו ברחבי הארגון. זה כרוך בהכשרה וחינוך עובדים על תפקידיהם ואחריותם
במהלך אירוע מפריע.
יש לייעד אנשי מפתח שיובילו את ביצוע התכנית, וליצור ערוצי תקשורת להפצת מידע קריטי.
בדיקה ופעילות: BCP דורשת בדיקה ופעילות קבועה כדי לאמת את יעילותה ולזהות פערים או חולשות.
זה יכול לכלול תרגילי שולחן, תרגילי סימולציה, או תקריות מדומה בקנה מידה מלא כדי להעריך את יכולות התגובה
וההתאוששות של הארגון.
בדיקות מסייעות לחדד את התוכנית, לשפר את התיאום ולהגביר את המודעות בקרב העובדים.
תחזוקה וסקירה של תוכנית: BCP הוא תהליך דינמי הדורש תחזוקה ובדיקה מתמשכת.
יש לעדכן את התוכנית באופן שוטף כדי לשלב שינויים בארגון, כגון טכנולוגיות חדשות, תהליכים תפעוליים או סיכונים פוטנציאליים.
בדיקות סדירות מבטיחות שהתוכנית תישאר רלוונטית ויעילה בטיפול באיומים מתעוררים.
שיפור מתמיד: BCP הוא תהליך למידה שיש לשפר ללא הרף בהתבסס על לקחים שנלמדו מתקריות או תרגילים אמיתיים.
על ידי ניתוח אירועי עבר, ארגונים יכולים לזהות אזורים לשיפור וליישם שינויים הכרחיים כדי לשפר את החוסן ואת יכולות התגובה שלהם.
המטרה של BCP היא לאפשר לארגונים להמשיך בפעילותם החיונית, להגן על עובדים ונכסים, לשמור על שירות לקוחות ולמזער הפסדים
כספיים במהלך ואחרי אירוע משבש.
על ידי אימוץ גישה פרואקטיבית ומקיפה, ארגונים יכולים לנווט ביעילות דרך מצבים מאתגרים ולהבטיח את המשכיות הפעילות העסקית שלהם.
מי זקוק לשירות BCP?
BCP, או תכנון המשכיות עסקית, רלוונטי ומועיל לארגונים בכל הגדלים ולרוחב תעשיות שונות.
הנה כמה דוגמאות למי שיכול להפיק תועלת מיישום BCP:
עסקים ותאגידים: עסקים קטנים, בינוניים וגדולים, כמו גם תאגידים, יכולים להפיק תועלת רבה מ-BCP.
שיבושים יכולים להשפיע על הפעילות, ההכנסות והמוניטין שלהם.
BCP עוזר להם למזער זמן השבתה, להגן על הנכסים שלהם ולהבטיח המשכיות של פונקציות קריטיות.
סוכנויות ממשלתיות: סוכנויות ממשלתיות ברמה המקומית, האזורית והארצית זקוקות ל-BCP כדי להבטיח
ששירותים חיוניים ימשיכו להינתן בזמן ואחרי מקרי חירום או אסונות.
זה כולל בטיחות הציבור, שירותי בריאות, תחבורה, תקשורת ושירותים חיוניים אחרים.
ארגונים ללא מטרות רווח: לארגונים ללא מטרות רווח, כגון ארגוני צדקה, מוסדות חינוך ומוסדות בריאות, יש אחריות לשמור
על השירותים שלהם, במיוחד בעתות משבר.
BCP עוזר להם להגן על התוכניות והפעולות שלהם, ומבטיח שהם יכולים להמשיך לתמוך במוטבים שלהם.
מוסדות פיננסיים: בנקים, איגודי אשראי, חברות ביטוח ומוסדות פיננסיים אחרים מסתמכים במידה רבה על מערכות טכנולוגיות ונתונים.
BCP מסייע להבטיח תפקוד ללא הפרעה של עסקאות פיננסיות, הגנה על מידע לקוחות ועמידה בדרישות הרגולטוריות.
ארגוני בריאות: בתי חולים, מרפאות, בתי אבות ומתקני בריאות אחרים זקוקים ל-BCP כדי לשמור על טיפול בחולים בזמן חירום.
BCP מבטיח את הזמינות של ציוד רפואי קריטי, אספקה ומערכות, כמו גם את המשכיות השירותים החיוניים ובטיחות המטופל.
ייצור ושרשרת אספקה: יצרנים וארגונים המעורבים בפעילות שרשרת האספקה מתמודדים עם סיכונים כגון שיבושים בייצור,
אתגרים לוגיסטיים או כשלים בספקים.
BCP עוזר להם לזהות נקודות תורפה, ליישם תוכניות מגירה וליצור אפשרויות מקורות חלופיות כדי להבטיח ייצור ואספקה ללא הפרעה.
חברות IT וטכנולוגיה: עסקים וארגונים מונעי טכנולוגיה מסתמכים במידה רבה על תשתית ה-IT, מערכות התוכנה ומרכזי הנתונים שלהם.
BCP עוזר להם להגן על נכסי הטכנולוגיה שלהם, לשמור על שלמות הנתונים ולהבטיח זמן השבתה מינימלי במקרה של תקלות מערכת או התקפות סייבר.
ספקי שירותים: ארגונים המספקים שירותים קריטיים, כגון שירותים (חשמל, מים, גז), טלקומוניקציה ותחבורה, זקוקים ל-BCP
כדי להבטיח אספקה מתמשכת של שירותים חיוניים אלה בזמן חירום או אסונות.
כל ארגון שרוצה להגן על פעילותו, להפחית סיכונים, להבטיח את בטיחות העובדים, לשמור על שירות לקוחות ולשמור על המוניטין שלו
יכול להפיק תועלת מיישום BCP.
ניתן להתאים את האסטרטגיות והתוכניות הספציפיות בתוך BCP לצרכים ולמאפיינים הייחודיים של כל ארגון.
כלים ומערכות BCP
קיימים כלים שונים לתמיכה ביישום ובניהול של תכנון המשכיות עסקית (BCP).
כלים אלה מסייעים לארגונים לייעל את תהליך התכנון, לתעד מידע קריטי ולהקל על תקשורת בזמן חירום.
להלן כמה כלי BCP נפוצים:
תוכנה לתכנון המשכיות עסקית: ישנם פתרונות תוכנה ייעודיים שתוכננו במיוחד עבור BCP.
כלים אלה מספקים פלטפורמה מרכזית לפיתוח, ניהול ועדכון תיעוד BCP. לעתים קרובות הם כוללים תכונות כגון הערכת סיכונים,
ניתוח ההשפעה העסקית, פיתוח תוכניות, בדיקות תוכניות, ניהול אירועים ודיווח.
כלים להערכת סיכונים: הערכת סיכונים היא מרכיב קריטי ב-BCP.
כלים להערכת סיכונים עוזרים לארגונים לזהות ולהעריך סיכונים ופגיעות פוטנציאליים.
כלים אלה מספקים בדרך כלל מסגרות, תבניות ומתודולוגיות להערכת סיכונים, הקצאת רמות סיכון ולתעדוף מאמצי הפחתה.
BIA Tools: ניתוח השפעות עסקיות הוא היבט מכריע נוסף של BCP.
כלי BIA מסייעים לארגונים להעריך את ההשפעה הפוטנציאלית של שיבושים על פונקציות ומשאבים עסקיים קריטיים.
הם עוזרים לקבוע יעדי זמן התאוששות (RTO), יעדי נקודות התאוששות (RPO), תלות במשאבים והשלכות פיננסיות.
כלי תקשורת והודעות: בזמן משבר, תקשורת יעילה היא חיונית.
כלי תקשורת והתראות מאפשרים תקשורת מהירה ואמינה עם עובדים, בעלי עניין, לקוחות וגורמים רלוונטיים אחרים.
כלים אלה עשויים לכלול מערכות הודעות המוניות, פלטפורמות להעברת הודעות חירום וכלי שיתוף פעולה.
מערכות ניהול מסמכים: BCP כולל יצירה וניהול של כמות משמעותית של תיעוד, כולל תוכניות, נהלים,
רשימות אנשי קשר ואסטרטגיות שחזור.
מערכות ניהול מסמכים עוזרות לארגן ולאבטח את המסמכים הללו, ומאפשרות גישה קלה, בקרת גרסאות
ושיתוף פעולה בין חברי הצוות.
כלים לניהול אירועים: כלים לניהול אירועים מסייעים לארגונים בניהול ותיאום יעיל של פעילויות תגובה במהלך אירוע מפריע.
כלים אלה מספקים בדרך כלל תכונות כגון מעקב אחר אירועים, הקצאת משימות, ניהול זרימת עבודה, עדכוני מצב בזמן אמת ודיווח.
כלי הדרכה ומודעות: BCP דורש חינוך עובדים ומחזיקי עניין לגבי התפקידים והאחריות שלהם בזמן חירום.
כלי הדרכה ומודעות מסייעים לארגונים לספק תוכניות הדרכה מקוונות, מודולי למידה מתוקשבים, חידונים וסקרים
כדי לשפר את מוכנות העובדים ואת ההבנה של BCP.
ראוי לציין שלמרות שהכלים הללו יכולים לתמוך מאוד ביישום BCP, הם אינם מהווים תחליף לתכנון נכון, פיתוח אסטרטגיה
וקבלת החלטות אנושית.
יש לבחור את הכלים על סמך הצרכים הספציפיים של הארגון, גודלו, התעשייה והמשאבים הזמינים.
עלויות BCP
העלויות הקשורות לתכנון המשכיות עסקית (BCP) יכולות להשתנות בהתאם למספר גורמים,
כולל גודל ומורכבות הארגון, התעשייה בה הוא פועל ורמת החוסן והמוכנות הרצויה.
להלן כמה גורמים שיכולים לתרום לעלויות BCP:
הקצאת משאבים: BCP דורשת הקדשת משאבים, כולל כוח אדם, זמן ומומחיות, כדי לפתח וליישם את התוכנית.
עלות משאבי אנוש תהיה תלויה בגורמים כמו מספר העובדים המעורבים, רמת המומחיות שלהם ומחויבות
הזמן הנדרשת לתכנון והדרכה.
הערכת סיכונים וניתוח השפעה עסקית: ביצוע הערכות סיכונים מעמיקות וניתוחי השפעה עסקיים כרוכה לרוב במומחיות
של יועצים מומחים או צוות פנימי עם ידע רלוונטי.
העלות תהיה תלויה בהיקף ההערכה, במורכבות הארגון והאם נבקש סיוע חיצוני.
פיתוח ותיעוד תוכנית: פיתוח BCP מקיף כרוך ביצירה ותיעוד של תוכניות, נהלים ואסטרטגיות התאוששות שונות.
העלות תהיה תלויה במורכבות הפעילות של הארגון, במספר התוכניות הנדרשות והאם נעשה שימוש ביועצים חיצוניים או בכלי תוכנה.
טכנולוגיה ותשתית: BCP עשויה לדרוש השקעות בטכנולוגיה ובתשתית לתמיכה במערכות גיבוי, שחזור נתונים,
כלי תקשורת וסידורי עבודה חלופיים.
העלות תהיה תלויה בדרישות הטכנולוגיה הספציפיות ובתשתית הקיימת של הארגון.
תוכניות הדרכה ומודעות: חינוך עובדים ובעלי עניין לגבי BCP ותפקידיהם בזמן חירום עשוי להיות כרוך בעלויות הקשורות
לחומרי הדרכה, פלטפורמות למידה מתוקשבות וסדנאות.
העלות תהיה תלויה במספר המשתתפים, שיטות ההדרכה שנבחרו וכל ספקי הדרכה חיצוניים המעורבים.
בדיקה ותחזוקה: בדיקה ותחזוקה שוטפת של ה-BCP חיונית כדי להבטיח את יעילותו.
זה עשוי להיות כרוך בביצוע סימולציות, תרגילי שולחן, או תרגילים בקנה מידה מלא, שעלולים לגרור עלויות הקשורות
לתכנון וביצוע הבדיקות.
שירותים וביטוחים חיצוניים: ארגונים עשויים לבחור להעסיק ספקי שירות חיצוניים להיבטים מסוימים של BCP, כגון גיבוי ושחזור נתונים,
סידורי אתר חלופיים או שירותי ניהול אירועים.
בנוסף, ארגונים עשויים לבחור להשקיע בביטוח הפסקות עסק או כיסוי ביטוחי רלוונטי אחר, אשר יתרום לעלויות BCP.
חשוב לציין שלמרות שישנן עלויות הקשורות ליישום BCP, ההשקעה מוצדקת על ידי הפחתת פוטנציאל של הפסדים כספיים,
נזק למוניטין ושיבושים תפעוליים שעלולים להתרחש במהלך משבר.
העלויות ישתנו בהתאם לצרכים הספציפיים של הארגון, סדרי העדיפויות ופרופיל הסיכון, וחשוב לבצע ניתוח עלות-תועלת
כדי להעריך את הערך של יישום אמצעי BCP.
ההבדל בין BCP לבין DRP
BCP (תכנון המשכיות עסקית) ו-DRP (תכנון התאוששות מאסון) הם שני מושגים קשורים אך מובחנים הפועלים יחד כדי להבטיח
את יכולתו של ארגון להגיב לתקריות משבשות ולהתאושש מהן.
הנה השוואה של BCP ו-DRP:
היקף ומיקוד:
BCP: תכנון המשכיות עסקית מתמקד בהיבטים הרחבים יותר של שמירה על הפעילות העסקית במהלך ואחרי שיבוש.
הוא מקיף את כל הארגון וכולל אסטרטגיות, תוכניות ותהליכים כדי להבטיח את המשך הפונקציות העסקיות הקריטיות.
DRP: תכנון התאוששות מאסון מתמקד במיוחד בשחזור ושיחזור של תשתית IT, מערכות ונתונים בעקבות תקרית משבשת.
הוא מתייחס בעיקר להיבטים הקשורים לטכנולוגיה של המשכיות עסקית.
מטרות:
BCP: המטרה העיקרית של BCP היא להבטיח את ההמשכיות הכוללת של פעילות הארגון.
מטרתו היא למזער את ההשפעה של שיבושים, לשמור על פונקציות חיוניות ולשחזר פעולות בכל התחומים העסקיים.
DRP: המטרה העיקרית של DRP היא לשחזר מערכות IT, תשתית ונתונים בעקבות אסון.
הוא מתמקד במזעור זמן השבתה, שחזור משאבי טכנולוגיה ושיחזור שירותי IT קריטיים.
כיסוי:
BCP: תכנון המשכיות עסקית מכסה את כל הארגון, כולל היבטים שאינם בתחום ה-IT כגון תהליכים עסקיים, כוח אדם,
מתקנים, תקשורת ושרשרות אספקה.
הוא מתייחס הן לתלות טכנולוגית והן לתלות שאינה טכנולוגית.
DRP: תכנון התאוששות מאסון מכסה בעיקר את תשתית ה-IT, המערכות, היישומים והנתונים.
היא מתמקדת בשחזור ושיחזור משאבי IT כדי לתמוך בהמשכיות של פונקציות עסקיות קריטיות.
יישום:
BCP: BCP כולל תהליך תכנון מקיף הכולל הערכת סיכונים, ניתוח השפעה עסקית, פיתוח אסטרטגיה,
תיעוד תוכנית, הדרכה ובדיקות.
זה דורש מעורבות מיחידות עסקיות שונות ומבעלי עניין ברחבי הארגון.
DRP: DRP כולל אמצעים ספציפיים לגיבוי, שחזור ושחזור של מערכות IT ונתונים.
הוא כולל תהליכים כגון גיבוי נתונים, שכפול, כשל לאתרים חלופיים, שחזור מערכת ובדיקה של נהלים אלה.
מערכת גומלין:
BCP ו-DRP קשורים קשר הדוק ותלויים זה בזה.
BCP מספקת את המסגרת הכוללת לניהול ותגובה להפרעות, בעוד ש-DRP מתמקד בהיבטים הספציפיים ל-IT
של התאוששות במסגרת זו.
BCP מנחה את מאמצי התגובה וההתאוששות הכוללים, ו-DRP תומך ביישום הטכני של תוכניות אלה.
חשוב לציין ש-BCP ו-DRP אינם סותרים זה את זה אלא משלימים זה את זה.
BCP מקיף מערך רחב יותר של שיקולים מעבר ל-IT, בעוד DRP מספק את ההנחיות והנהלים המפורטים לשחזור IT.
גם BCP וגם DRP הם מרכיבים חיוניים של אסטרטגיית חוסן מקיפה כדי להבטיח את יכולתו של ארגון לעמוד ולהתאושש מתקריות משבשות.
שאלות ותשובות בנושא BCP
ש: מהם היתרונות ביישום BCP?
ת: היתרונות של יישום BCP כוללים חוסן משופר, הגנה על עובדים ונכסים, שמירה על רמות שירות לקוחות,
שמירה על מוניטין והפחתת הפסדים כספיים במהלך ואחרי שיבושים.
ש: מהם כמה אתגרים נפוצים ביישום BCP?
ת: אתגרים נפוצים בהטמעת BCP כוללים השגת רכישת ניהול, זיהוי ותעדוף סיכונים, הקצאת משאבים מספקים,
הבטחת תיעוד התוכנית מעודכן וביצוע הדרכה ובדיקות אפקטיביות.
ש: באיזו תדירות יש לבדוק ולעדכן את BCP?
ת: יש לבדוק ולעדכן את BCP באופן קבוע כדי להבטיח את הרלוונטיות והיעילות שלו.
מומלץ לעיין ולעדכן את התוכנית לפחות מדי שנה או בכל פעם שיש שינויים מהותיים בפעילות הארגון,
בתשתית או בסיכונים פוטנציאליים.
ש: איך ארגונים יכולים לבדוק את ה-BCP שלהם?
ת: ארגונים יכולים לבדוק את ה-BCP שלהם באמצעות שיטות שונות כגון תרגילי שולחן, סימולציות,
תרגילים מבוססי תרחישים או תקריות מדומות בקנה מידה מלא.
בדיקה עוזרת לזהות פערים, חולשות ותחומים לשיפור בתוכנית.
ש: האם יש תקנות או תקנים הקשורים ל-BCP?
ת: כן, יש תקנות ותקנים הקשורים ל-BCP.
לדוגמה, ISO 22301 הוא תקן בינלאומי לניהול המשכיות עסקית. בנוסף, לתעשיות או אזורים ספציפיים
עשויים להיות דרישות רגולטוריות עבור BCP, כגון במגזרי הפיננסים והבריאות.
ש: האם BCP יכול לעזור לארגונים מול אירועי אבטחת סייבר?
ת: כן, BCP יכול לעזור לארגונים להגיב לאירועי אבטחת סייבר ולהתאושש מהם.
זה יכול לכלול אסטרטגיות לתגובה לאירועים, גיבוי ושחזור נתונים, פרוטוקולי תקשורת ואמצעי מניעה
כדי למזער את ההשפעה של איומי סייבר.
ש: האם BCP יכול לטפל במגפות או במצבי חירום בבריאות הציבור?
ת: כן, BCP יכול לטפל במגפות או במצבי חירום בבריאות הציבור.
זה יכול לכלול אסטרטגיות לבטיחות עובדים, סידורי עבודה מרחוק, פרוטוקולי תקשורת, ניהול שרשרת אספקה
ושיטות אספקת שירות חלופיות.
BCP יכול לעזור לארגונים לשמור על פעילות ולהגיב ביעילות במהלך משברים כאלה.
ש: כיצד BCP משתלב עם תהליכים ארגוניים אחרים, כגון ניהול סיכונים או תגובה לאירועים?
ת: BCP צריך להשתלב עם תהליכים ארגוניים אחרים, כגון ניהול סיכונים ותגובה לאירועים, כדי להבטיח גישה מגובשת לחוסן.
BCP יכול להתבסס על התוצאות של הערכות סיכונים, ליישר אסטרטגיות התאוששות עם תוכניות תגובה לאירועים ולמנף
מסגרות לניהול סיכונים כדי לתעדף מאמצי הפחתת סיכון.
אינטגרציה עוזרת ליצור מסגרת מקיפה הנותנת מענה למגוון של שיבושים פוטנציאליים.
ש: האם יש דרישות רגולטוריות ל-BCP?
ת: דרישות הרגולציה עבור BCP משתנות בהתאם לתעשייה ולתחום השיפוט.
למגזרים מסוימים, כגון פיננסים, שירותי בריאות ותשתיות קריטיות, יש לרוב תקנות או הנחיות ספציפיות המחייבות
או ממליצות על יישום BCP.
דוגמאות כוללות את חוק Sarbanes-Oxley (SOX) בארצות הברית, באזל III עבור בנקים ו-HIPAA עבור ארגוני בריאות.
ש: האם מיקור חוץ או שירותי צד שלישי יכולים להיות חלק מ-BCP?
ת: כן, מיקור חוץ או שירותי צד שלישי יכולים להיות חלק מ-BCP.
ארגונים עשויים להעסיק ספקי שירותים חיצוניים לגיבוי ושחזור נתונים, סידורי אתרים חלופיים, ניהול אירועים
או שירותים מיוחדים אחרים הקשורים ל-BCP.
חשוב ליצור חוזים מתאימים, הסכמי רמת שירות, ולהעריך באופן קבוע את היכולות של ספקים אלה כדי להבטיח
שהם מתאימים לדרישות ה-BCP של הארגון.