מהי מערכת EPM?
EPM ראשי תיבות של Enterprise Performance Management כלומר, ניהול ביצועים ארגוניים.
זוהי קבוצה של תהליכי ניהול וניתוח משולבים המסייעים לארגונים לתכנן, לנטר, לנהל ולמטב את הביצועים העסקיים שלהם.
מערכות EPM הן פתרונות תוכנה שנועדו לתמוך בתהליכים אלו, המספקים כלים ויכולות המאפשרים לעסקים לקבל
החלטות מושכלות ולהשיג את המטרות האסטרטגיות שלהם.
רכיבי מפתח ופונקציונליות של מערכת EPM כוללים :
תכנון ותקצוב: מערכות EPM מאפשרות לארגונים ליצור ולנהל תקציבים, תחזיות ותוכניות פיננסיות.
הן כוללות, תכונות להזנת נתונים, מודלים וניתוח תרחישים כדי להקל על תהליך התקציב.
איחוד נתונים פיננסיים: מערכות EPM מסייעות באיחוד נתונים פיננסיים מיחידות עסקיות ומקורות שונים.
הן עוזרות בהפקת דוחות פיננסיים מדויקים ותואמים לבעלי עניין חיצוניים וגופים רגולטוריים.
דיווח וניתוח: מערכות EPM מספקות יכולות דיווח וניתוח חזקות, המאפשרות לארגונים לנתח את נתוני הביצועים שלהם,
ליצור לוחות מחוונים ולהשיג תובנות לגבי מדדי ביצועים מרכזיים (KPI).
לוחות מחוונים: מערכות EPM מציעות כלים ליצירת כרטיסי ניקוד ולוחות מחוונים
המציגים מדדי ביצועים בזמן אמת, מה שמקל על מקבלי ההחלטות לעקוב אחר ההתקדמות לעבר היעדים.
ניתוח רווחיות: מערכות EPM יכולות לעזור לארגונים לנתח את הרווחיות שלהם לפי לקוח, מוצר או יחידה עסקית,
ולאפשר להם לקבל החלטות מושכלות לגבי הקצאת משאבים ואסטרטגיות תמחור.
ניהול סיכונים: חלק ממערכות EPM כוללות תכונות ניהול סיכונים המסייעות לארגונים לזהות,
להעריך ולהפחית סיכונים פיננסיים ותפעוליים.
תכנון אסטרטגי: מערכות EPM תומכות בתכנון אסטרטגי על ידי התאמה של יעדים פיננסיים ותפעוליים עם יעדים
אסטרטגיים ארוכי טווח.
הן יכולות לכלול תכנון תרחישים וניתוח “מה אם”.
שילוב נתונים וקישוריות: מערכות EPM משתלבות עם מקורות נתונים שונים,
כולל מערכות ERP (Enterprise Resource Planning), מערכות CRM (ניהול קשרי לקוחות) ומאגרי נתונים אחרים,
כדי לספק מבט מקיף על הביצועים העסקיים.
זרימת עבודה ושיתוף פעולה: מערכות EPM כוללות כלי זרימת עבודה ושיתוף פעולה כדי לייעל
את תהליכי התקציב והתכנון, מה שמבטיח שצוותים ומחלקות שונים יכולים לשתף פעולה ביעילות.
ציות וממשל: מערכות EPM מסייעות לארגונים לדבוק בדרישות הרגולציה והתאימות על ידי שמירה על רישומים פיננסיים
מדויקים והקלת תהליכי ביקורת.
מערכת EPM ממלאת תפקיד מכריע בסיוע לארגונים לקבל החלטות מונעות נתונים, לשפר את הביצועים הפיננסיים
ולהשיג את היעדים האסטרטגיים שלהם על ידי מתן פלטפורמה מרכזית לניהול וניתוח נתונים הקשורים לביצועים.
מי צריך מערכת EPM?
מערכות EPM לניהול ביצועים יכולות להועיל למגוון רחב של ארגונים בתעשיות שונות.
להלן כמה סוגים של ארגונים ותפקידים בתוכם שיכולים להפיק תועלת ממערכות EPM:
תאגידים גדולים: ארגונים גדולים עם מבנים פיננסיים ותפעוליים מורכבים משתמשים לרוב במערכות EPM כדי לייעל
את תהליכי התקציב והתכנון שלהם, לאחד נתונים פיננסיים ממספר חברות בת או יחידות עסקיות
ולהשיג תובנות לגבי הביצועים הכוללים.
מוסדות פיננסיים: בנקים, חברות ביטוח ומוסדות פיננסיים אחרים משתמשים במערכות EPM כדי לנהל סיכונים,
להעריך את הרווחיות של מוצרים פיננסיים שונים ולהבטיח עמידה בדרישות הרגולטוריות.
חברות ייצור: ארגוני ייצור יכולים להשתמש במערכות EPM כדי לייעל את תהליכי הייצור, לנהל מלאי,
לנתח עלויות מוצרים ולתכנן הרחבת קיבולת.
קמעונאים: עסקים קמעונאיים יכולים להפיק תועלת ממערכות EPM לניתוח נתוני מכירות ומלאי,
אופטימיזציה של אסטרטגיות תמחור וניהול תפעול חנות ביעילות.
ספקי שירותי בריאות: בתי חולים וארגוני בריאות משתמשים במערכות EPM כדי לנהל תקציבים, לנתח נתוני חולים,
לייעל את הקצאת המשאבים ולהבטיח עמידה בתקנות שירותי הבריאות.
גופים ממשלתיים: סוכנויות ממשלתיות ועיריות משתמשות במערכות EPM כדי לנהל תקציבים, להקצות משאבים ולעקוב
אחר ביצועים מול יעדי השירות הציבורי.
ארגונים ללא מטרות רווח: עמותות יכולות להשתמש במערכות EPM כדי לנהל תרומות, לעקוב אחר הוצאות התוכנית
ולמדוד את ההשפעה של היוזמות שלהן, ולעזור להן להקצות משאבים ביעילות.
מוסדות חינוך: בתי ספר, מכללות ואוניברסיטאות משתמשים במערכות EPM כדי לנהל תקציבים, להקצות כספים למחלקות שונות
ולעקוב אחר רישום תלמידים וביצועים אקדמיים.
צוותי פיננסים תאגידיים: בתוך ארגונים, צוותי כספים, כולל סמנכ”לי כספים, בקרים ואנליסטים פיננסיים,
מסתמכים על מערכות EPM כדי ליצור ולנהל תקציבים, לנתח נתונים פיננסיים ולדווח על ביצועים למנהלים ולבעלי עניין.
אנליסטים עסקיים: אנשי מקצוע האחראים על ניתוח נתונים, פיתוח מודלים פיננסיים ומתן תובנות לקבלת החלטות
יכולים למנף מערכות EPM כדי לייעל את התהליכים שלהם ולשפר את הדיוק של הניתוחים שלהם.
מנהלי IT: מנהלי IT משתמשים במערכות EPM כדי להבטיח שההשקעות בטכנולוגיה מתאימות ליעדים האסטרטגיים
והיעדים הפיננסיים של הארגון.
מנהלי תפעול ושרשרת אספקה: תפקידים אלה יכולים להשתמש במערכות EPM כדי לייעל את פעולות שרשרת האספקה,
לנהל את רמות המלאי ולנטר את יעילות הייצור.
צוותי מכירות ושיווק: מחלקות מכירות ושיווק יכולות להפיק תועלת ממערכות EPM כדי לעקוב אחר ביצועים מול יעדי מכירות,
לנתח החזר ROI של מסעות פרסום שיווקיים ולמטב את הקצאת המשאבים.
מערכות EPM הן כלים מגוונים שיכולים להיות בעלי ערך לארגונים בגדלים ובתעשיות שונות.
הן עוזרות לשפר את התכנון הפיננסי, ניטור הביצועים, קבלת ההחלטות והיעילות הכוללת על ידי מתן פלטפורמה מרכזית
לניהול וניתוח נתונים קריטיים הקשורים לביצועים ולפעולות של הארגון.
סוגי מערכות EPM
מערכות EPM לניהול ביצועים מגיעות בסוגים או קטגוריות שונות, כל אחת מותאמת לצרכים ויעדים ארגוניים ספציפיים.
הבחירה בסוג מערכת EPM תלויה בגורמים כגון גודל הארגון, התעשייה, המורכבות והיעדים הספציפיים.
להלן כמה סוגים נפוצים של מערכות EPM:
ניהול ביצועים פיננסיים (FPM):
מערכות FPM EPM מתמקדות בעיקר בתכנון פיננסי, תקצוב, חיזוי, דיווח כספי ואיחוד.
הן מתאימות היטב לארגונים שרוצים לשפר את תהליכי הניהול הפיננסי שלהם ולהבטיח עמידה בתקנים ותקנות חשבונאיות.
ניהול ארגוני אסטרטגי (SEM):
מערכות SEM EPM נועדו לתמוך בתכנון אסטרטגי, הגדרת יעדים ומעקב אחר ביצועים בהתאמה ליעדים ארגוניים ארוכי טווח.
הן מתאימות לארגונים שמתעדפים אסטרטגיה ודורשים כלים לביצועה.
ניהול ביצועים תפעוליים (OPM):
מערכות OPM EPM מתמקדות בשיפור היעילות התפעולית, ניטור מדדים תפעוליים מרכזיים
ואופטימיזציה של תהליכים עסקיים יומיומיים.
הן בעלות ערך עבור ארגונים המבקשים לשפר את המצוינות התפעולית והביצועים.
ניהול ביצועי מכירות (SPM):
מערכות SPM EPM מותאמות לצוותי מכירות ושיווק, ועוזרות להם לעקוב אחר ביצועי המכירות, לנהל טריטוריות,
להגדיר מכסות ולבצע אופטימיזציה של אסטרטגיות מכירה.
הן אידיאליות לעסקים המעוניינים לשפר את תהליכי המכירות ויצירת ההכנסות שלהם.
פתרונות תקציב ותכנון:
מערכות EPM אלו מתרכזות בתהליכי תקצוב, חיזוי ותכנון.
הן כוללות תכונות לקלט נתונים, מודלים וניתוח תרחישים.
הן מתאימות לארגונים שרוצים לייעל את מאמצי התקציב והתכנון שלהם.
איחוד פיננסי ודיווח (FCR):
מערכות FCR EPM מתמחות באיחוד פיננסי, ומבטיחות שילוב מדויק של נתונים פיננסיים ממספר ישויות
או יחידות עסקיות לצורכי דיווח.
הן מועילות לארגונים עם מבנים פיננסיים מורכבים.
ניתוח ביצועים וכרטיסי מידע:
מערכות EPM אלו מתמקדות בניתוח ביצועים, כרטיסי ניקוד ולוחות מחוונים, ומספקות גישה בזמן אמת
למדדי ביצועים מרכזיים (KPI).
הן בעלות ערך עבור ארגונים שמתעדפים הדמיית נתונים וניטור ביצועים.
רווחיות ועלויות ניהול:
מערכות EPM לניהול רווחיות ועלויות עוזרות לארגונים לנתח את הרווחיות של מוצרים, לקוחות ושירותים.
הן כוללות יכולות של תמחיר מבוסס-פעילות (ABC).
הן שימושיות לעסקים המבקשים לייעל אסטרטגיות תמחור והקצאת משאבים.
ניהול סיכונים ותאימות:
מערכות EPM אלו מתרכזות בזיהוי, הערכה והפחתת סיכונים פיננסיים ותפעוליים.
הן כוללות תכונות ניטור תאימות ודיווח.
הן חשובות לארגונים הפועלים בתעשיות בפיקוח גבוה.
EPM ברחבי הארגון:
ספקי EPM מסוימים מציעים סוויטות מקיפות כלל-ארגוניות המקיפות מגוון רחב של פונקציונליות EPM, המשלבות יכולות פיננסיות,
אסטרטגיות, תפעוליות ואנליטיות.
הן מתאימות לארגונים גדולים עם צרכי EPM מגוונים.
פתרונות EPM מבוססי ענן:
פתרונות EPM מבוססי ענן מתארחים בענן ומציעים מדרגיות, גמישות ועלויות תשתית מופחתות.
הן כוללות מודולי EPM שונים כדי להתאים לצרכים שונים.
הן מתאימות לארגונים המחפשים פתרונות EPM חסכוניים וניתנים להרחבה בקלות.
פתרונות EPM ספציפיים לתעשייה:
ספקי EPM מסוימים מציעים פתרונות ספציפיים לתעשייה עם תבניות ותכונות מובנות מראש המותאמות לצרכים הייחודיים
של מגזרים ספציפיים, כגון שירותי בריאות, בנקאות או ייצור.
מערכות אלו מועילות לארגונים בתעשיות מיוחדות.
בעת בחירת מערכת EPM, ארגונים צריכים להעריך בקפידה את הדרישות, היעדים וההקשר הענפי שלהם
כדי לקבוע איזה סוג או שילוב של פתרונות EPM מתאימים בצורה הטובה ביותר לצרכים שלהם
מודולים של מערכת EPM
מערכות EPM מורכבות ממספר מודולים או רכיבים, כל אחד משרת פונקציה ספציפית במסגרת ה-EPM הכוללת.
מודולים אלה נועדו לתת מענה להיבטים שונים של ניהול ביצועים, מתכנון פיננסי ועד לדיווח וניתוח.
המודולים הספציפיים משתנים בהתאם לספק תוכנת EPM.
מודולי מערכת EPM נפוצים כוללים:
תכנון פיננסי ותקצוב: מודול זה תומך ביצירה, ניהול ומעקב אחר תוכניות פיננסיות, כולל תקציבים שנתיים
ותחזיות פיננסיות ארוכות טווח.
משתמשים יכולים להזין נתונים, להגדיר יעדים ולבצע ניתוח תרחישים.
איחוד פיננסי: מודול זה עוזר לארגונים לאחד נתונים פיננסיים ממספר ישויות או יחידות עסקיות.
הוא מבטיח כי דוחות כספיים עומדים בתקנים חשבונאיים ודרישות רגולטוריות.
דיווח כספי: מודול זה מאפשר הפקת דוחות כספיים שונים, לרבות דוחות רווח, מאזנים, דוחות תזרים מזומנים
ודוחות כספיים אחרים.
משתמשים יכולים לעצב דוחות מותאמים אישית ולהפוך את הפקת הדוחות לאוטומטית.
כרטיסי ניקוד ודשבורדים של ביצועים: מודול זה מאפשר למשתמשים ליצור כרטיסי ניקוד ולוחות מחוונים
המציגים מדדי ביצועים מפתח (KPI) ומדדים בזמן אמת.
הוא מספק ייצוג חזותי של נתוני ביצועים לקבלת החלטות מהירה.
ניתוח רווחיות: מודול זה עוזר לארגונים לנתח רווחיות לפי לקוח, מוצר, שירות או יחידה עסקית.
הוא מסייע בזיהוי ההיבטים הרווחיים של העסק.
מודלים פיננסיים ותחזית: משתמשים יכולים לבנות מודלים פיננסיים ולבצע תרגילי חיזוי כדי לחזות ביצועים פיננסיים עתידיים.
מודול זה תומך בניתוח תרחישים ובבדיקת רגישות.
שילוב נתונים וקישוריות: מערכות EPM כוללות לרוב כלים לשילוב נתונים המתחברים למקורות נתונים שונים, כגון מערכות ERP,
מערכות CRM ומסדי נתונים חיצוניים.
מודול זה מבטיח שהנתונים מעודכנים ומדויקים.
זרימת עבודה ושיתוף פעולה: מודול זה מייעל את תהליכי התקצוב והתכנון על ידי הקלת שיתוף פעולה בין חברי הצוות.
הוא כולל תכונות להקצאת משימות, אישורים ובקרת גרסאות.
ממשל ואבטחת נתונים: מערכות EPM מעניקות עדיפות לניהול ואבטחת נתונים על ידי מתן בקרות גישה, מסלולי ביקורת
ומנגנוני הצפנה להגנה על נתונים פיננסיים רגישים.
ניהול סיכונים: מערכות EPM מסוימות מציעות מודולים לניהול סיכונים המסייעים לארגונים לזהות,
להעריך ולהפחית סיכונים פיננסיים ותפעוליים.
תכנון אסטרטגי וניהול אסטרטגיה: מודול זה מיישר יעדים פיננסיים ותפעוליים עם יעדים אסטרטגיים ארוכי טווח.
הוא תומך בתכנון אסטרטגי, הגדרת יעדים ומעקב אחר ביצועים.
ציות ודיווח רגולטורי: מערכות EPM עוזרות לארגונים להבטיח עמידה בתקנות פיננסיות ודרישות דיווח.
הן כוללות תבניות ותכונות להפקת דוחות התואמים לתקנות ספציפיות.
ניתוח נתונים ובינה עסקית: חלק ממערכות EPM משתלבות עם כלי בינה עסקית כדי לשפר את יכולות ניתוח הנתונים,
ומספקות אפשרויות ניתוח מתקדמות והדמיית נתונים.
דיווח נייד ושירות עצמי: מערכות EPM מודרניות כוללות אפליקציות לנייד ויכולות דיווח בשירות עצמי,
המאפשרות למשתמשים לגשת ולנתח נתוני ביצועים במכשירים ניידים וליצור דוחות משלהם.
שיתוף פעולה: מודול זה מאפשר למחלקות או יחידות עסקיות מרובות לשתף פעולה בפעילויות חיזוי ותכנון,
מה שמאפשר תפקוד בין מחלקתי.
תכנון הון אנושי: חלק ממערכות EPM כוללות מודולים לתכנון משאבי אנוש, עזרה לארגונים לנהל הוצאות הקשורות
לכוח העבודה ותכנון לצרכי כוח אדם.
המודולים והמאפיינים הספציפיים המוצעים על ידי מערכות EPM יכולים להשתנות בין ספקי תוכנה,
וארגונים יכולים לבחור אילו מודולים מתאימים לצרכים הספציפיים שלהם.
המטרה היא ליצור מסגרת EPM מקיפה התומכת בניהול ביצועים, תכנון פיננסי, ניתוח ודיווח
כדי להניע קבלת החלטות טובה יותר והצלחה עסקית.
הטמעת מערכת EPM
הטמעת מערכת EPM הוא תהליך מורכב וקריטי הדורש תכנון וביצוע קפדניים.
להלן השלבים העיקריים הכרוכים ביישום מערכת EPM:
הערכה ותכנון:
הגדר יעדים: הגדר בבירור את המטרות והיעדים של הארגון שלך ליישום מערכת EPM.
זהה מה אתה רוצה להשיג ואת הבעיות שאתה רוצה לפתור.
הערכת צרכים: ערוך הערכה יסודית של צרכי הארגון שלך, כולל המודולים והפונקציונליות הספציפיים הנדרשים.
מעורבות מחזיקי עניין: שלב בעלי עניין מרכזיים, כגון צוותי כספים, IT ומנהיגי יחידות עסקיות,
בתהליך התכנון כדי להבטיח התאמה ליעדים העסקיים.
בחירת ספק:
מחקר והערכה: חקור ספקי מערכות EPM והעריך את ההיצע שלהם בהתבסס על הדרישות, התקציב והמדרגיות שלך.
בקשה להצעות (RFP): קבל הצעות מספקים כדי לאסוף מידע מפורט על הפתרונות שלהם.
הדגמות ספקים: ארגן הדגמות של ספקים ומפגשי הוכחת קונספט כדי להעריך עד כמה המערכות שלהם עונות על הצרכים שלך.
גיבוש צוות פרויקט:
הרכב צוות פרויקטים חוצה תפקודי הכולל נציגים מפיננסים, IT ויחידות עסקיות רלוונטיות.
מנה מנהל פרויקט שיפקח על תהליך היישום, יבטיח עמידה בלוחות הזמנים וניהול סיכונים בפרויקט.
הכנת נתונים:
ניקוי נתונים: ודא שהנתונים שלך נקיים, עקביים ומדויקים.
זה כולל ניקוי ושינוי נתונים.
העברת נתונים: תכנן העברת נתונים קיימים למערכת EPM.
תצורה והתאמה אישית:
עבוד עם הספק כדי להגדיר את מערכת ה-EPM בהתאם לדרישות הספציפיות שלך.
התאם אישית את המערכת כך שתתאים לתהליכים העסקיים ולזרימות העבודה של הארגון שלך.
שילוב:
שלב את מערכת ה-EPM עם מערכות ארגוניות אחרות, כגון ERP, CRM ומחסני נתונים,
כדי להבטיח זרימת נתונים חלקה.
בדוק שילוב נתונים כדי להבטיח דיוק ועקביות נתונים.
הדרכה:
ספק הדרכה מקיפה למשתמשים ולמנהלי מערכת כדי להבטיח שהם יכולים להשתמש ביעילות במערכת EPM.
פתח חומרי הדרכה וקיים סדנאות או מפגשי הדרכה מקוונים.
בדיקה:
בצע בדיקה יסודית של מערכת ה-EPM כדי לזהות ולטפל בכל בעיה או באג.
בצע בדיקות קבלת משתמשים (UAT) כדי לערב את משתמשי הקצה באימות פונקציונליות המערכת.
יישום פיילוט:
הטמע את מערכת EPM בקנה מידה קטן יותר כפרויקט פיילוט ביחידה עסקית אחת או יותר
לפני השקה בקנה מידה מלא.
אסוף משוב ממשתמשי פיילוט וערוך את ההתאמות הנדרשות.
השקה בקנה מידה מלא:
לאחר שהפיילוט יצליח, המשך בהשקה בקנה מידה מלא של מערכת ה-EPM ברחבי הארגון.
בצע מעקב אחר תהליך היישום וטפל בכל בעיה שצצה.
ניהול שינויים:
הטמע תוכנית לניהול שינויים כדי לעזור למשתמשים להסתגל למערכת ולתהליכים החדשים.
העבר לעובדים את היתרונות של מערכת EPM וטפל בכל בעיה.
ניטור ותמיכה:
הקם מערכת לניטור, תחזוקה ותמיכה שוטפים של מערכת ה-EPM.
ספק תמיכה לדלפק העזרה למשתמשים שנתקלים בבעיות או שיש להם שאלות.
מדידת ביצועים:
הגדר מדדי ביצועי מפתח (KPI) למדידת הצלחת הטמעת מערכת EPM.
הערך באופן קבוע עד כמה המערכת עומדת ביעדים של הארגון שלכם.
שיפור מתמשך:
בצע הערכה ושיפור מתמיד של מערכת EPM בהתבסס על משוב משתמשים וצרכים עסקיים משתנים.
הישאר מעודכן לגבי עדכוני תוכנה ושיפורים שסופקו על ידי הספק.
תיעוד והעברת ידע:
שמור על תיעוד יסודי של תצורות מערכת, תהליכים ומדריכי משתמש.
ודא העברת ידע בתוך הארגון שלך כך שהמומחיות לא תתרכז בכמה אנשים.
סקירה לאחר יישום:
ערוך סקירה לאחר היישום כדי להעריך את ההצלחה הכוללת של הפרויקט,
יש לזהות לקחים שנלמדו ולהציע המלצות לשיפורים עתידיים.
הטמעת מערכת EPM היא משימה משמעותית הדורשת תכנון קפדני, משאבים ייעודיים ומחויבות לניהול שינויים.
חיוני לערב את כל מחזיקי העניין הרלוונטיים, לתעדף הדרכת משתמשים ולנטר ולהתאים באופן מתמיד את המערכת
כדי להבטיח שהיא תואמת את הצרכים והיעדים המתפתחים של הארגון שלך.
עלויות מערכת EPM
העלויות הכרוכות בהטמעת מערכת EPM משתנות מאוד בהתאם לגורמים שונים, כולל גודל הארגון שלך, מורכבות הדרישות שלך,
ספק תוכנת EPM הנבחר, והמודולים והתכונות הספציפיות שתחליט ליישם.
להלן כמה שיקולי עלות נפוצים עבור מערכת EPM:
עלויות רישיון תוכנה:
העלות העיקרית הקשורה למערכת EPM היא דמי רישיון התוכנה.
עמלה זו יכולה להשתנות משמעותית בהתאם לספק, למספר המשתמשים ולמודולים שתבחר.
חלק מהספקים מציעים תמחור מבוסס מנוי, בעוד שאחרים גובים דמי רישיון קבועים חד-פעמיים.
תמחור המנוי כולל עדכונים שוטפים ותמיכה.
שירותי יישום:
הטמעת מערכת EPM דורשת לרוב שירותים מקצועיים הניתנים על ידי הספק או חברת ייעוץ של צד שלישי.
עלויות היישום יכולות לכלול ניהול פרויקטים, תצורת מערכת, שילוב נתונים, התאמה אישית ובדיקות.
חומרה ותשתית:
ייתכן שתצטרך להשקיע בחומרת שרתים, מסדי נתונים ותשתיות אחרות כדי לארח את מערכת ה-EPM,
במיוחד אם תבחר לארח אותה במקום.
פתרונות EPM מבוססי ענן מבטלים את הצורך בעלויות חומרה משמעותיות מראש אך כרוכים בעמלות אירוח מתמשכות.
העברת נתונים ואינטגרציה:
העברת נתונים ממערכות קיימות, ניקוי נתונים ואינטגרציה עם מערכות ארגוניות אחרות יכולים לתרום לעלות הכוללת.
המורכבות ונפח הנתונים יכולים להשפיע על עלויות אלו.
הדרכה:
עלויות ההדרכה כוללות פיתוח חומרי הדרכה והעברת מפגשי הדרכה למשתמשים ולמנהלים.
ההדרכה תינתן על ידי הספק או ספק הדרכה של צד שלישי.
ניהול שינויים:
מאמצי ניהול שינויים, כגון פעילויות תקשורת ומוכנות ארגונית, עלולים לגרור עלויות נוספות.
פעילויות אלו חיוניות כדי להבטיח מעבר חלק למערכת ה-EPM החדשה.
התאמה אישית ושילוב:
אם אתה זקוק להתאמה אישית או אינטגרציה נרחבת עם מערכות אחרות מעבר ליכולות המובנות,
זה יכול להגדיל את עלויות ההטמעה.
שירותי ייעוץ ותמיכה:
שירותי ייעוץ ותמיכה שוטפים, לרבות עדכוני תוכנה, תיקוני באגים ותמיכה טכנית, מסופקים על ידי הספק
כחלק מחוזה תחזוקה.
העלויות עבור תמיכה ושירותים שוטפים משתנים בהתאם לרמת השירות ולמורכבות הסביבה שלך.
רישיונות למשתמשים נוספים:
ככל שהארגון שלך גדל או השימוש במערכת ה-EPM שלך מתרחב, ייתכן שתצטרך לרכוש רישיונות משתמש נוספים,
מה שעלול לגרום לעלויות מוגברות.
העברת ידע בארגון:
עלויות הדרכה והעברת ידע שוטפות כדי לעדכן את המשתמשים והמנהלים בשינויי המערכת ובשיטות העבודה המומלצות.
מודולים או תכונות נוספות:
אם תחליט להוסיף מודולים או תכונות נוספות למערכת ה-EPM שלך לאורך זמן, יהיו עלויות רישוי והטמעה
נוספות הקשורות להרחבות אלו.
תוכנות וכלים של צד שלישי:
בהתאם לדרישות שלך, ייתכן שתצטרך להשקיע בתוכנות או כלים של צד שלישי המשלימים את מערכת ה-EPM שלך.
חידושי תחזוקה ותמיכה:
דמי תחזוקה ותמיכה שנתיים נגבים על ידי הספק והם לרוב אחוזים מעלות רישיון התוכנה.
חשוב לציין שהעלות הכוללת של בעלות (TCO) עבור מערכת EPM כוללת לא רק את עלויות ההטמעה מראש
אלא גם הוצאות שוטפות הקשורות לתחזוקת תוכנה, תמיכה ועדכונים.
ארגונים צריכים להעריך בקפידה את התקציב והדרישות שלהם, לקבל הצעות מחיר מפורטות מספקים ולשקול
את העלויות ארוכות הטווח הקשורות למערכת EPM כדי לקבל החלטה מושכלת.
בנוסף, יש להעריך שיקולי ROI כדי לקבוע את היתרונות הפוטנציאליים והחיסכון בעלויות הנובעים
משיפור ניהול הביצועים וקבלת ההחלטות.
מערכות EPM נפוצות
להלן חמש מערכות EPM נפוצות:
Oracle Hyperion: חבילה מקיפה של יישומים המיועדים לאיחוד פיננסי, תכנון, חיזוי, דיווח וניתוח.
Hyperion ידועה בפונקציונליות החזקה וביכולת המדרגיות שלה, מה שהופך אותה למתאימה לארגונים גדולים.
SAP Business Planning and Consolidation: מציעה יכולות תכנון, תקצוב, חיזוי ואיחוד פיננסי.
היא משולבת עם מערכת ה-ERP של SAP, מה שהופך אותה לבחירה פופולרית עבור עסקים שכבר משתמשים
ב-SAP לצרכי תכנון המשאבים הארגוניים שלהם.
IBM Planning Analytics/Cognos TM1: ידועה ביכולות העיבוד החזקות שלה.
IBM Planning Analytics הוא כלי רב-תכליתי לניהול ביצועים פיננסיים ותפעוליים.
הכלי מאפשר מודלים מורכבים כמו חיזוי וניתוח ביצועים מורכב.
Anaplan: פלטפורמת EPM מבוססת ענן הידועה בגמישות ובממשק הידידותי שלה.
Anaplan תומכת במגוון רחב של צרכי תכנון, מפיננסים ומשאבי אנוש ועד לשרשרת האספקה.
Workday Adaptive Planning: פתרון EPM מבוסס ענן.
Workday Adaptive Planning מציעה יכולות לתקצוב, תחזיות ודיווח.
Workday ידועה בנוחות השימוש והיישום המהיר שלה, מה שהופך אותה למתאימה למגוון רחב של ארגונים.
שאלות ותשובות בנושא מערכת EPM
ש: מהם היתרונות של הטמעת מערכת EPM?
ת: היתרונות של הטמעת מערכת EPM כוללים תהליכי תכנון פיננסי ותקצוב משופרים, קבלת החלטות משופרות
באמצעות תובנות מונעות נתונים, יעילות תפעולית מוגברת, ניהול סיכונים טוב יותר ושיפור התאמה ליעדים אסטרטגיים.
ש: האם יש אפשרויות פריסה שונות עבור מערכות EPM?
ת: כן, ניתן לפרוס מערכות EPM במקום או בענן.
פתרונות EPM מבוססי ענן הופכים פופולריים יותר ויותר בשל המדרגיות, הגמישות ועלויות התשתית המופחתות שלהם.
ש: אילו שיקולים יש לקחת בעת בחירת מערכת EPM?
ת: ארגונים צריכים לשקול גורמים כמו הדרישות הספציפיות שלהם, מגבלות תקציב, מדרגיות, מוניטין של ספקים, קלות שימוש,
אבטחת מידע, יכולות אינטגרציה ותמיכה שוטפת.
ש: מהו לוח הזמנים הטיפוסי להטמעת מערכת EPM?
ת: ציר הזמן להטמעת מערכת EPM יכול להשתנות בהתאם למורכבות הפרויקט.
זה לוקח מספר חודשים עד שנה או יותר משלב התכנון ועד לפריסה בקנה מידה מלא.
ש: האם מערכות EPM יכולות להשתלב עם כלי תוכנה ופלטפורמות אחרות?
ת: כן, מערכות EPM יכולות להשתלב עם כלי תוכנה ופלטפורמות אחרות, לרבות כלי בינה עסקית (BI),
מחסני נתונים, מערכות ERP ומערכות CRM, כדי לספק תצוגה הוליסטית של נתוני ביצועים ולשפר את היכולות האנליטיות.
ש: האם יש מערכות EPM המיועדות לעסקים קטנים ובינוניים (SMB)?
ת: כן, ספקי EPM מסוימים מציעים פתרונות שתוכננו במיוחד עבור חברות SMB, שיש גרסאות זולות יותר
ומוקטנות יותר ברמת הארגון.
מערכות אלו מתאימות לארגונים עם תקציבים קטנים יותר ודרישות פחות מורכבות.
ש: האם קיימים פתרונות EPM בקוד פתוח?
ת: בעוד שפתרונות EPM בקוד פתוח הם פחות נפוצים מהצעות מסחריות, קיימים כמה פרויקטים בקוד פתוח ומונחי קהילה.
פתרונות אלו מספקים אפשרויות חסכוניות עבור ארגונים עם צרכים ספציפיים ומומחיות טכנית.
ש: מהם האתגרים הנפוצים שארגונים מתמודדים במהלך הטמעת מערכת EPM?
ת: אתגרים נפוצים במהלך הטמעת מערכת EPM יכולים לכלול בעיות באיכות הנתונים, התנגדות לשינויים, מורכבויות אינטגרציה,
התאמת המערכת לתהליכים עסקיים והבטחת אימוץ והדרכה יעילים של משתמשים.