מהו מסמך דרישות פונקציונליות (FRD)?
מסמך דרישות פונקציונליות (FRD) הוא מסמך רשמי המתאר את הדרישות הפונקציונליות של מערכת או יישום תוכנה.
הוא משמש כתוכנית או מדריך לצוות הפיתוח, לבעלי עניין ולגורמים רלוונטיים אחרים המעורבים בפרויקט.
מסמך FRD מתאר בפירוט מה על המערכת או התוכנה לעשות, התכונות שצריכות להיות להן וכיצד עליהן להתנהג.
מה כולל מסמך FRD?
מבוא: מספק סקירה כללית של הפרויקט, מטרותיו ומטרת המסמך.
היקף: מגדיר את הגבולות וההיקף של המערכת או התוכנה, תוך ציון מה כלול ומה לא.
דרישות פונקציונליות: מתאר את הפונקציונליות והתכונות הספציפיות שהמערכת או התוכנה חייבות להחזיק.
סעיף זה מתאר את ההתנהגות והתוצאות הצפויות של המערכת בתגובה לתשומות או פעולות שונות.
דרישות לא פונקציונליות: מציינת את תכונות האיכות או המאפיינים של המערכת, כגון ביצועים, אבטחה,
אמינות, מדרגיות, שימושיות ותאימות.
מקרי שימוש: מציג תיאורים מפורטים של תרחישים או אינטראקציות שונות בין המשתמשים למערכת.
מקרי שימוש עוזרים להבין כיצד המערכת תשמש וכיצד עליה להגיב במצבים שונים.
עיצוב ממשק משתמש: מספק הנחיות ודרישות הקשורות לממשק המשתמש, כולל פריסה, ניווט, אלמנטים ויזואליים ואינטראקציות.
דרישות נתונים: מציין את רכיבי הנתונים, פורמטי הנתונים, מקורות הנתונים ותהליכי ניהול הנתונים הדרושים למערכת.
הנחות ואילוצים: מפרט את כל ההנחות שנעשו במהלך תהליך איסוף הדרישות וכל אילוצים שעשויים להשפיע
על התכנון או היישום של המערכת.
אינטגרציה: מזהה מערכות חיצוניות, רכיבים או תלות שהמערכת מסתמכת עליהם.
קריטריוני קבלה: מתאר את התנאים או הקריטריונים שיש לעמוד בהם כדי שהמערכת תיחשב מיושמת
ומתקבלת בהצלחה על ידי בעלי עניין.
מסמך דרישות פונקציונליות (FRD) משמש כאסמכתא לצוות הפיתוח, ומבטיח שלכולם יש הבנה ברורה של
הפונקציונליות וההתנהגות הרצויה של המערכת.
זה גם עוזר לבעלי עניין להעריך את עמידתה של המערכת בדרישות שצוינו לאורך תהליך הפיתוח ובמהלך בדיקה ואימות.
סוגי מסמכי דרישות
מסמכי דרישות פונקציונליות (FRD): יכולים להשתנות בפורמט ובמבנה בהתאם לארגון, לפרויקט ולצרכים הספציפיים.
להלן כמה סוגים נפוצים של FRDs:
מסמך דרישות עסקיות (BRD): סוג זה של FRD מתמקד ביעדים ובצרכים העסקיים ברמה גבוהה המניעים את הפיתוח של מערכת או יישום תוכנה.
הוא מתאר את התהליכים העסקיים, היעדים והתוצאות הרצויות. ה-BRD קובע את הבסיס לדרישות פונקציונליות מפורטות נוספות.
מפרט דרישות מערכת (SRS): SRS הוא מסמך מקיף המגדיר את הדרישות הפונקציונליות והלא פונקציונליות של מערכת.
הוא כולל תיאורים מפורטים של התנהגות המערכת, תשומות, פלטים ואינטראקציות עם משתמשים ומערכות חיצוניות.
מסמך SRS משמש אסמכתא למפתחים, בודקים ובעלי עניין אחרים המעורבים במחזור החיים של פיתוח המערכת.
מפרט מקרה שימוש: מפרטי מקרה שימוש הם סוג של FRD המתמקד בתיאור אינטראקציות או תרחישים ספציפיים של משתמשים.
הוא מספק תיאורים מפורטים שלב אחר שלב של האופן שבו משתמשים מקיימים אינטראקציה עם המערכת
כדי לבצע משימות מסוימות או להשיג מטרות ספציפיות.
מפרטי מקרי שימוש כוללים לעתים קרובות תנאים מוקדמים, תשומות, תפוקות צפויות ותנאים לאחר.
סיפורי משתמשים: סיפורי משתמשים הם תיאורים תמציתיים ובלתי פורמליים של תכונות או פונקציות של המערכת
מנקודת המבט של משתמשי קצה או בעלי עניין.
סיפורי משתמשים משמשים לעתים קרובות במתודולוגיות פיתוח Agile כאמצעי ללכוד דרישות בפורמט קל להבנה.
רשימות תכונות: רשימת תכונות היא אוסף פשוט ומאורגן של תכונות או פונקציות מערכת רצויות.
זה בדרך כלל מורכב מרשימה נקודתית של תכונות ללא תיאורים נרחבים.
רשימות תכונות יכולות להיות שימושיות למתן סקירה כללית ברמה גבוהה של היכולות והדרישות של המערכת.
אלו הן רק כמה דוגמאות לסוגי FRD, וארגונים עשויים להשתמש בווריאציות או שילובים של פורמטים אלה בהתאם
לצרכים ולהעדפות הספציפיות שלהם.
הבחירה בסוג FRD תלויה בדרך כלל במורכבות הפרויקט, בדרישות של בעלי העניין ובמתודולוגיית הפיתוח שבה נעשה שימוש.
מי צריך כתיבת מסמך FRD?
מסמך הדרישות הפונקציונליות (FRD) הוא מסמך חיוני המשרת מספר בעלי עניין המעורבים בפיתוח של מערכת או יישום תוכנה.
הנה כמה מהצדדים המרכזיים שבדרך כלל זקוקים ל-FRD:
צוות הפיתוח: צוות הפיתוח, כולל מהנדסי תוכנה, מתכנתים, מעצבים ובודקים, מסתמך על ה-FRD כאסמכתא
עיקרית להבנת הפונקציות והתכונות שצריך ליישם.
הוא מספק קווים מנחים ברורים כיצד המערכת צריכה להתנהג, אילו תשומות אמורות לייצר אילו תפוקות,
והתוצאות הצפויות של אינטראקציות משתמש שונות.
מנהלי פרויקטים: מנהלי פרויקטים משתמשים ב-FRD כדי לתכנן ולנהל את תהליך הפיתוח בצורה יעילה.
המסמך עוזר להם להקצות משאבים, להעריך לוחות זמנים ועלויות ולעקוב אחר התקדמות מול הדרישות שהוגדרו.
הוא משמש בסיס לפיתוח לוח זמנים לפרויקט, קביעת תלות וזיהוי סיכונים פוטנציאליים.
בעלי עניין: ה-FRD חיוני לבעלי עניין, לרבות לקוחות, בעלי עסקים או בעלי מוצרים, שיש להם אינטרס בפרויקט.
היא מספקת הבנה מקיפה של הפונקציונליות של המערכת, ומבטיחה שהציפיות שלה מתאימות למה שיימסר.
בעלי עניין יכולים לעיין ב-FRD כדי לספק משוב, לאמת דרישות ולקבל החלטות מושכלות לגבי פיתוח המערכת.
הבטחת איכות: בודקים ואנשי מקצוע בתחום אבטחת האיכות משתמשים ב-FRD כבסיס לתכנון מקרי בדיקה
וביצוע בדיקות מקיפות.
המסמך עוזר להם לוודא שהמערכת עומדת בדרישות הפונקציונליות שצוינו ומתנהגת כמתוכנן.
הוא מסייע בהגדרת קריטריוני קבלה, ביצוע בדיקות פונקציונליות והבטחת תאימות המערכת לתוצאות הרצויות.
צוות התיעוד: ה-FRD משמש כמקור מידע ראשוני ליצירת מדריכים למשתמש, תיעוד טכני או חומרי הדרכה.
צוות התיעוד מתייחס ל-FRD כדי לתאר במדויק את הפונקציונליות, התכונות והאינטראקציות של המשתמשים בתיעוד הסופי,
מה שמקל על משתמשי הקצה להבין ולנצל את המערכת ביעילות.
שאלות ותשובות הנושא מסמך FRD
ש: מדוע FRD חשוב בפיתוח תוכנה?
ת: ה-FRD הוא חיוני בפיתוח תוכנה מכיוון שהוא מספק מערך דרישות מקיף ומתועד.
זה עוזר ליישר את ההבנה של מחזיקי העניין, מנחה את צוות הפיתוח בבניית הפונקציונליות הנכונות,
ומשמש אסמכתא לבדיקות, אימות וניהול פרויקטים.
ש: מהם מרכיבי המפתח של FRD?
ת: מרכיבי המפתח של FRD כוללים בדרך כלל מבוא, היקף, דרישות פונקציונליות, דרישות לא פונקציונליות, מקרי שימוש,
עיצוב ממשק משתמש, דרישות נתונים, הנחות ואילוצים, תלות וקריטריוני קבלה.
רכיבים אלה מגדירים ביחד את פונקציונליות המערכת ואת ההתנהגות הרצויה.
ש: מי אחראי ליצירת ה-FRD?
ת: יצירת ה-FRD היא בדרך כלל באחריותם של ארכיטקטי תוכנה, מהנדסי תוכנה, מנהלי מוצר, אנליסטים עסקיים.
הם עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם בעלי עניין, מומחים ייעודיים וצוות הפיתוח כדי להבטיח תיעוד מדויק ומלא.
ש: מהו התהליך של יצירת FRD?
ת: תהליך יצירת FRD כולל בדרך כלל איסוף דרישות, ניתוח ותיעוד.
זה כולל עריכת ראיונות עם לקוחות ומנהלי מחלקות באגון, פגישות וסקירות כדי להבין את צרכי המערכת.
לאחר מכן, הדרישות שנאספו מנותחות, מאומתות ומתועדות ב-FRD, תוך הבטחת בהירות,
עקביות והתאמה לציפיות מחזיקי העניין.
ש: איך FRD מועיל לתהליך הפיתוח?
ת: FRD מספק הבנה ברורה ומשותפת של דרישות המערכת, מה שמסייע בתכנון, עיצוב, הטמעה ובדיקת התוכנה.
זה ממזער תקשורת שגויה, מפחית עבודה מחדש, מקל על הערכות מדויקות של עלויות וציר זמן,
ומשמש קו בסיס להערכת תאימות המערכת במהלך הפיתוח ולאחר היישום.
ש: האם ניתן לשנות או לעדכן את ה-FRD במהלך הפרויקט?
ת: כן, ה-FRD יכול להיות כפוף לשינויים או עדכונים במהלך הפרויקט.
ככל שהפיתוח מתקדם, עשויות לצוץ תובנות חדשות, דרישות או שינויים בהיקף. במקרים כאלה,
ש לתקן ולעדכן את ה-FRD בהתאם, תוך תקשורת והסכמה נכונה בין בעלי העניין כדי להבטיח
שכולם מתאימים לדרישות המעודכנות.
ש: איך ה-FRD קשור למסמכי פרויקט אחרים?
ת: ה-FRD הוא לעתים קרובות מסמך יסוד המשפיע על מסמכי פרויקט אחרים.
הוא משמש בסיס ליצירת מפרט דרישות המערכת (SRS), תוכניות בדיקה, מדריכים למשתמש ומסמכים קשורים אחרים.
מסמכים אלה מתייחסים ל-FRD כדי להבטיח עקביות והתאמה לדרישות הפונקציונליות.
ש: האם ניתן להשתמש ב-FRD במתודולוגיות פיתוח Agile?
ת: כן, ניתן להתאים FRD למתודולוגיות Agile.
במקום ליצור מסמך ארוך ומפורט מראש, צוותי Agile עובדים לעתים קרובות עם סיפורי משתמשים
או צבר תכונות כדי לנהל דרישות.
סיפורי משתמשים או פריטי צבר אלו יכולים ליצור ביחד את הדרישות הפונקציונליות עבור פרויקט Agile,
ולספק גישה איטרטיבית וגמישה יותר לתיעוד דרישות.
ש: כיצד יש לתחזק ולעדכן את ה-FRD לאורך זמן?
ת: יש לתחזק ולעדכן את ה-FRD לאורך כל מחזור החיים של הפרויקט. ביקורות סדירות, משוב מבעלי עניין ותהליכי
ניהול שינויים עוזרים לשמור על ה-FRD מעודכן.
כאשר מתעוררות דרישות או שינויים חדשים, יש לתעד אותם כראוי, לבחון אותם ולשלבם ב-FRD
כדי להבטיח את הדיוק והרלוונטיות שלו.