הנחיות נגישות תוכן אינטרנט (WCAG) 2.1 היא קבוצה של הנחיות שפותחו על ידי תאגיד האינטרנט העולמי (W3C)
כדי להבטיח שתוכן דיגיטלי נגיש לאנשים עם מוגבלויות.
הנחיות אלו מספקות מסגרת ליצירת אתרים, יישומים ותוכן דיגיטלי אחר שניתן לגשת ולעשות שימוש על ידי כולם,
ללא קשר ליכולותיו או מוגבלויותיו.
בפוסט זה, נדון בחשיבות של WCAG 2.1, עקרונות המפתח שלו, וכיצד ניתן ליישם אותו באתר האינטרנט שלך.
מדוע WCAG 2.1 חשוב?
נגישות האינטרנט חיונית כדי להבטיח שלאנשים עם מוגבלויות תהיה גישה שווה לתוכן דיגיטלי. לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי,
כ-15% מאוכלוסיית העולם חיים עם מוגבלות כלשהי.
משמעות הדבר היא שאם האתר שלך אינו נגיש, אתה עלול להוציא חלק גדול מהאוכלוסייה.
בנוסף לציווי האתי של הפיכת תוכן דיגיטלי לנגיש לכל, יש גם השלכות משפטיות שיש לקחת בחשבון.
במדינות רבות יש חוקים המחייבים אתרי אינטרנט להיות נגישים לאנשים עם מוגבלות, כולל חוק האמריקנים עם מוגבלויות (ADA) בארצות הברית,
חוק אפליה של מוגבלויות (DDA) בבריטניה וחוק הנגישות לאונטאריים עם מוגבלויות (AODA) בקנדה.
הנחיות WCAG 2.1
הנחיות WCAG 2.1 מחולקות לארבעה עקרונות: ניתן לתפוס, ניתן לתפעול, מובן וחזק.
בואו נסתכל מקרוב על כל אחד מהעקרונות הללו.
ניתן לתפיסה
העיקרון הראשון של WCAG 2.1 ניתן לתפיסה, כלומר תוכן דיגיטלי צריך להיות מוצג באופן שניתן לתפוס על ידי כל המשתמשים,
ללא קשר ליכולותיהם.
זה כולל הבטחה שכל הטקסט, התמונות, הסרטונים וצורות אחרות של תוכן נגישים למשתמשים עם ליקויי ראייה או שמיעה.
כדי להפוך את התוכן הדיגיטלי למורגש, בעלי אתרים צריכים:
ספק חלופות טקסט לתוכן שאינו טקסט, כגון תמונות וסרטונים
ודא שניתן להציג את כל התוכן בדרכים שונות מבלי לאבד מידע או מבנה
השתמש בכותרות ובתוויות כדי לעזור למשתמשים לנווט בתוכן
ספק דרכים חלופיות לגישה לתוכן אודיו ווידאו, כגון כתוביות ותמלילים
ניתן לתפעול
העיקרון השני של WCAG 2.1 ניתן לתפעול, מה שאומר שתוכן דיגיטלי צריך להיות קל לתפעול עבור כל המשתמשים, ללא קשר ליכולותיהם.
זה כולל הבטחה שמשתמשים יכולים לנווט באתר, להשתמש בתכונות שלו ולקיים אינטראקציה עם התוכן שלו ללא מחסומים.
כדי להפוך תוכן דיגיטלי לפועל, בעלי אתרים צריכים:
ודא שניתן לגשת לכל הפונקציונליות באמצעות המקלדת בלבד
ספק ניווט ברור ועקבי ברחבי האתר
ספק למשתמשים מספיק זמן לקרוא ולתקשר עם תוכן
הימנע מתוכן שעלול לגרום להתקפים, כגון תוכן מהבהב או מהבהב
ודא שטופסי אתר קלים להבנה ולשימוש
מובן
העיקרון השלישי של WCAG 2.1 מובן, כלומר, תוכן דיגיטלי צריך להיות קל להבנה עבור כל המשתמשים, ללא קשר ליכולותיהם.
זה כולל הבטחה שהתוכן כתוב בשפה פשוטה ושההוראות ברורות וקלות לביצוע.
כדי להפוך תוכן דיגיטלי מובן, בעלי אתרים צריכים:
השתמש בשפה ברורה ופשוטה
ספק הנחיות שקל להבין ולבצע אותן
השתמש בשפה ובעיצוב עקביים בכל האתר
הימנע משימוש בז’רגון או במונחים טכניים שעלולים להיות לא מוכרים למשתמשים
ספק למשתמשים משוב על האינטראקציות שלהם עם האתר
איתנות תוכנה
העיקרון הרביעי והאחרון של WCAG 2.1 הוא איתנות תוכנה, מה שאומר שתוכן דיגיטלי צריך להיות תואם למגוון רחב של טכנולוגיות מסייעות,
כגון קוראי מסך ותוכנות זיהוי קול.
זה מבטיח שמשתמשים עם מוגבלויות יכולים לגשת לתוכן דיגיטלי ולקיים איתו אינטראקציה באמצעות הכלים המתאימים להם ביותר.
כדי להפוך תוכן דיגיטלי לחזק , בעלי אתרים צריכים:
ודא שכל הקוד והסימון תקפים ועומדים בתקני אינטרנט
השתמש בתגי עיצוב מתאים לתוכן, כגון כותרות ורשימות
השתמש במטא נתונים כדי לספק מידע נוסף על האתר והתוכן שלו
ודא שהתוכן נגיש באמצעות מגוון מכשירים ופלטפורמות
כיצד ליישם את WCAG 2.1 באתר האינטרנט שלך?
יישום WCAG 2.1 באתר שלך יכול להיראות כמו משימה מרתיעה, אבל זה לא חייב להיות.
בצע ביקורת נגישות: הצעד הראשון בהנגשת האתר שלך הוא ביצוע ביקורת כדי לזהות בעיות נגישות כלשהן.
יש מגוון כלים זמינים שיכולים לעזור לך עם זה, כמו WAVE Web Accessibility Evaluation Tool.
טפל בבעיות: לאחר שזיהית בעיות נגישות, תוכל להתחיל לטפל בהן. זה עשוי להיות כרוך בשינוי אופן הצגת התוכן,
הוספת טקסט חלופי לתמונות או ארגון מחדש של הניווט באתר.
השתמש בשיטות עיצוב נגישות: בעת עיצוב האתר שלך, השתמש בשיטות עיצוב נגישות כגון צבעים בעלי ניגודיות גבוהה,
פריסות ברורות ופשוטות וטקסט גדול.
ספק תוכן חלופי: ספק תוכן חלופי למשתמשים שעלולים להתקשות בגישה לסוגים מסוימים של תוכן, כגון סרטונים ותמונות.
זה יכול לכלול כיתובים, תמלילים וטקסט חלופי.
בדוק את האתר: בדוק את האתר שלך עם טכנולוגיות מסייעות כגון קוראי מסך כדי להבטיח שהוא נגיש למשתמשים עם מוגבלויות.
שאלות ותשובות בנושא WCAG 2.1
ש: האם WCAG 2.1 חובה?
ת: בעוד ש-WCAG 2.1 אינו חובה בכל המדינות, במדינות רבות יש חוקים ותקנות המחייבים אתרי אינטרנט לעמוד בתקני נגישות.
לדוגמה, בארצות הברית, חוק האמריקנים עם מוגבלויות (ADA) דורש מעסקים לספק גישה שווה לאנשים עם מוגבלות,
כולל גישה מקוונת לסחורות ושירותים. באיחוד האירופי, הוראת הנגישות לאינטרנט מחייבת שאתרי אינטרנט ואפליקציות מהמגזר הציבורי
עומדים בתקני WCAG 2.1 Level AA.
חשוב לבדוק את החוקים והתקנות במדינה שלך כדי לקבוע אם עמידה ב-WCAG 2.1 היא חובה.
ש: מהם היתרונות של יישום WCAG 2.1 באתר?
ת: ליישום WCAG 2.1 באתר יש כמה יתרונות, כולל:
שיפור הנגישות למשתמשים עם מוגבלויות
הגדלת טווח ההגעה והקהל של אתר אינטרנט
שיפור השימושיות וחווית המשתמש לכל המשתמשים, לא רק לבעלי מוגבלויות
צמצום הסיכון המשפטי והפיננסי על ידי עמידה בחוקים ותקנות הנגישות
הפגנת מחויבות לגיוון והכלה
ש: מהם כמה אתגרים ביישום WCAG 2.1?
ת: יישום WCAG 2.1 יכול להציג כמה אתגרים, כגון:
חוסר מודעות או הבנה של הנחיות נגישות בקרב בעלי ומפתחי אתרים
משאבים מוגבלים או מימון להשקעה בנגישות
מורכבות טכנית של כמה דרישות נגישות
קושי בבדיקה ובאימות תאימות לנגישות
זמינות מוגבלת של כלים או רכיבים נגישים של צד שלישי
עם זאת, ניתן להתגבר על אתגרים אלו באמצעות חינוך, תכנון ושיתוף פעולה בין בעלי אתרים,
מפתחים ומשתמשים.
ש: האם ניתן ליישם את WCAG 2.1 על כל סוגי התוכן הדיגיטלי?
ת: כן, ניתן ליישם את WCAG 2.1 על כל סוגי התוכן הדיגיטלי, כולל אתרי אינטרנט, אפליקציות לנייד, מסמכים,
סרטונים ופלטפורמות מדיה חברתית.
ההנחיות מספקות מסגרת מקיפה להבטחת תוכן דיגיטלי נגיש למשתמשים עם מוגבלויות, ללא קשר לפלטפורמה
או לטכנולוגיה שבה נעשה שימוש.