מהי מציאות מדומה?
מציאות מדומה (VR) היא טכנולוגיה שיוצרת סביבה מדומה, שיכולה להיות דומה או שונה לחלוטין מהעולם האמיתי.
באמצאות מציאות מדומה משתמשים מקיימים אינטראקציה עם סביבה זו באופן שגורם לה להרגיש כאילו הם נמצאים בתוכה פיזית.
להלן היבטים מרכזיים של מציאות מדומה:
חוויה סוחפת: מציאות מדומה שואפת לייצר השתקעות המשתמשים בסביבה דיגיטלית, בדרך כלל באמצעות שימוש באוזניות המכסות
את העיניים ולפעמים את האוזניים.
ניתן לשפר את השתקעות זו עם אביזרים כמו כפפות הפטיות, בקרים או הליכונים המאפשרים למשתמשים ליצור אינטראקציה עם העולם הווירטואלי.
אינטראקטיביות: בסביבת מציאות מדומה, משתמשים יכולים לקיים אינטראקציה עם אובייקטים ואלמנטים בצורה טבעית ואינטואיטיבית.
אינטראקציה זו מתאפשרת לרוב באמצעות מעקב אחר תנועה, המאפשר למערכת לזהות את התנועות והמחוות של המשתמש.
יישומים: VR משמש בתחומים שונים כולל גיימינג, חינוך, הדרכה, סימולציות רפואיות, ארכיטקטורה ועוד.
לדוגמה, VR יכול לשמש כדי להכשיר טייסים, לספק סיורים וירטואליים בבניינים או ליצור חוויות חינוכיות סוחפות.
חומרה: מרכיבי המפתח של חומרת מציאות מדומה כוללים אוזניות VR (כגון Oculus Rift, HTC Vive או PlayStation VR), בקרי תנועה וחיישנים.
מכשירים אלה פועלים יחד כדי ליצור ולעקוב אחר הסביבה הוירטואלית.
תוכנה: חוויות מציאות מדומה נוצרות באמצעות תוכנה מיוחדת המציגה את העולם הווירטואלי ועוקבת אחר אינטראקציות של משתמשים.
תוכנה זו יכולה לנוע בין יישומים פשוטים לסימולציות מורכבות.
טכנולוגיית מציאות מדומה שואפת ליצור חוויה אינטראקטיבית משכנעת שיכולה לדמות עולמות אמיתיים או מדומים, ומציעה אפשרויות
חדשות לבידור, חינוך, הדרכה ועוד.
טכנולוגיות מציאות מדומה
טכנולוגיות מציאות מדומה (VR) מקיפות מגוון של רכיבי חומרה ותוכנה הפועלים יחד ליצירת סביבות וירטואליות סוחפות ואינטראקטיביות.
להלן טכנולוגיות המפתח המעורבות במציאות מדומה:
חומרת מציאות מדומה
אוזניות מציאות מדומה
Oculus Rift/S, Oculus Quest: אוזניות פופולריות של Oculus (כיום בבעלות Meta) המציעות צגים ברזולוציה גבוהה ומעקב מובנה.
HTC Vive: ידוע במעקב בקנה מידה החדר ובצגים האיכותיים שלו.
PlayStation VR: אוזניות VR המיועדות לשימוש עם קונסולת ה-PlayStation.
אינדקס שסתומים: כולל צגים ברזולוציה גבוהה ומעקב מדויק עם בקרי מעקב אצבע.
בקרי תנועה למציאות מדומה
בקרי Oculus Touch: מציעים מעקב מדויק ובקרות אינטואיטיביות עבור אוזניות Oculus.
בקרי HTC Vive: אפשר למשתמשים ליצור אינטראקציה עם הסביבה הווירטואלית בדיוק גבוה.
בקרי אינדקס שסתומים: ידועים ביכולות מעקב האצבעות שלהם.
מערכות מעקב מציאות מדומה
מעקב מבפנים: משתמש במצלמות באוזניות כדי לעקוב אחר הסביבה (למשל, Oculus Quest).
מעקב מבחוץ: משתמש בחיישנים חיצוניים הממוקמים ברחבי החדר כדי לעקוב אחר האוזניות והבקרים
(לדוגמה, HTC Vive, Valve Index).
מכשירי משוב הפטיים
כפפות הפטיות: מספקות משוב מישוש, המדמה את חוש המגע (למשל, כפפות HaptX).
חליפות הפטיות: חליפות גוף המציעות משוב על פני חלקים שונים בגוף (למשל, Teslasuit).
הליכונים ופלטפורמות תנועה
הליכון Omni: מאפשר למשתמשים ללכת או לרוץ בכל כיוון בתוך הסביבה הוירטואלית.
פלטפורמות תנועה: הדמיית תנועות כגון טיסה או נהיגה לחוויה סוחפת יותר.
תוכנה של מציאות מדומה
כלים ליצירת תוכן מציאות מדומה
Unreal Engine: מנוע משחק פופולרי המשמש ליצירת חוויות VR באיכות גבוהה.
Unity: מנוע משחק נוסף בשימוש נרחב לפיתוח יישומי VR.
בלנדר: כלי מודל תלת מימד בקוד פתוח שניתן להשתמש בו כדי ליצור נכסים עבור סביבות VR.
ערכות פיתוח מציאות מדומה
Oculus SDK: מספק כלים וספריות לפיתוח יישומי VR עבור אוזניות Oculus.
SteamVR SDK: משמש לפיתוח יישומי VR התואמים למגוון של אוזניות, כולל HTC Vive ו-Valve Index.
פלטפורמות ומערכות אקולוגיות של VR:
Oculus Store: שוק לאפליקציות ומשחקי VR המיועדים לאוזניות Oculus.
SteamVR: פלטפורמה התומכת במגוון רחב של אוזניות VR ומציעה ספרייה גדולה של תוכן VR.
PlayStation VR: פלטפורמה במיוחד עבור תוכן PlayStation VR.
טכנולוגיות מתפתחות למציאות מדומה
מעקב עיניים
משולבת באוזניות מסוימות כדי לספק עיבוד מודגש, שמפחית את העומס הגרפי על ידי עיבוד רק של התמונות באיכות הגבוהה
ביותר במקום שבו המשתמש מסתכל.
VR אלחוטי
מתאמים אלחוטיים ואוזניות VR עצמאיות כמו Oculus Quest מבטלים את הצורך בכבלים, ומספקים יותר חופש תנועה.
מציאות מעורבת (MR)
משלב אלמנטים של מציאות מדומה ומציאות רבודה (AR), ומאפשר לאובייקטים וירטואליים לקיים אינטראקציה עם
העולם האמיתי (למשל, Microsoft HoloLens).
VR חברתי
פלטפורמות כמו VRChat ו-AltspaceVR מאפשרות למשתמשים לתקשר עם אחרים בסביבה וירטואלית, ולספק
חוויות חברתיות ב-VR.
טכנולוגיות אלו יחד יוצרות את הבסיס לחוויות הסוחפות והאינטראקטיביות המגדירות מציאות מדומה.
ככל שטכנולוגיית VR ממשיכה להתפתח, אנו יכולים לצפות לסימולציות ויישומים מתקדמים ומציאותיים אף יותר.
מציאות מדומה לעומת מציאות רבודה
מציאות מדומה (VR) ומציאות רבודה (AR) הן שתיהן טכנולוגיות סוחפות, אבל יש להן הבדלים ברורים באופן שבו הן מתקשרות
עם העולם האמיתי והחוויות שהן מספקות.
הנה השוואה בין מציאות מדומה למציאות רבודה:
מציאות מדומה (VR)
VR היא טכנולוגיה סוחפת לחלוטין שיוצרת סביבה מלאכותית לחלוטין.
המשתמשים ממוקמים לחלוטין בעולם וירטואלי שמחליף את הסביבה האמיתית שלהם.
תכונות עיקריות:
השתקעות: משתמשים שקועים לחלוטין בסביבה וירטואלית, ומאבדים את המודעות לעולם הפיזי שסביבם.
חומרה: דורשת אוזניות VR (למשל, Oculus Rift, HTC Vive, PlayStation VR) המכסות את עיני המשתמש ולעיתים את אוזניו.
אינטראקטיביות: משתמשים יכולים ליצור אינטראקציה עם העולם הווירטואלי באמצעות בקרים, חיישני תנועה או מכשירים הפטיים.
יישומים: משמש בעיקר למשחקים, סימולציות אימון (למשל, סימולטורים של טיסה, הכשרה רפואית), סיורים וירטואליים, וסיפור סוחף.
דוגמאות:
משחק במשחק VR שבו המשתמש מרגיש כאילו הוא נמצא בתוך עולם המשחק.
הכשרת טייסים באמצעות סימולטור טיסה המשכפל את חווית הטסת המטוס.
מציאות רבודה (AR)
AR מכסה תוכן דיגיטלי על העולם האמיתי, ומשפרת את תפיסת המשתמש את סביבתו מבלי להחליף אותה.
תכונות עיקריות:
אינטגרציה: אלמנטים דיגיטליים מונחים על העולם האמיתי, ומאפשרים למשתמשים לראות ולקיים אינטראקציה עם שניהם בו זמנית.
חומרה: ניתן לחוות באמצעות סמארטפונים, טאבלטים או משקפי AR (למשל, Microsoft HoloLens, Google Glass).
אינטראקטיביות: משתמשים מקיימים אינטראקציה עם אלמנטים דיגיטליים תוך שהם מודעים לעולם האמיתי ומקיימים איתו אינטראקציה.
יישומים: משמש לניווט, תחזוקה ותיקון, חינוך, קמעונאות (ניסיון וירטואלי) ובידור.
דוגמאות:
שימוש בסמארטפון כדי לשחק ב-Pokémon GO, שבו יצורים וירטואליים מופיעים בסביבה האמיתית דרך מצלמת הטלפון.
שימוש במשקפי AR כדי לראות הוראות תיקון שלב אחר שלב מכוסות על מכונות.