דשבורד ניהולי הוא למעשה לוח המחוונים של תוכנה לניהול עסקי (המכונה גם ‘מערכת בינה עסקית‘).
הרעיון בדשבורד הוא לתת תמונת מצב כוללת וגישה מהירה למידע ולנתונים.
בראשית העשור השני של המאה ה-21 הדשבורד הניהולי הפך לכלי חובה בכל עסק ודרך מצוינת לייעל תהליכים ולהבין את תמונת העסק בחיתוכים שונים בכל רגע נתון.
ניתן להציג בצורה גראפית נתונים ממערכות מידע כגון: מערכת CRM, מערכת ERP, אפליקציות, גוגל, פייסבוק, טאבולה וממוקדי השירות והמכירה.
דשבורד ניהולי מאפשר ביטוי גרפי וויזואלי של העסק
בשונה מגיליונות נתונים או תוכנות ניהול עסק מדורות קודמים, תכנת ניהול עסק שיש לה פיצ’ר מרכזי של דשבורד ניהולי הרבה יותר ידידותית למשתמש ומאפשרת הבנה מהירה יותר של מצב העניינים, כי כל המידע שחשוב לכם מקבל ייצוג גראפי שנותן לכם אינדיקציה מהירה כבר במבט חטוף.
זה המקום לציין כי תוכנות ניהול עסקי עם דשבורד לרוב יאפשרו למשתמש לעצב ולפתח את הדשבורד בהתאם לצרכי העסק והעדפות הספציפיות שלהם וזו אחת מנקודות המפתח בעבודה עם הדשבורד הניהולי.
בעל העסק או המנהל, יכול להגדיר איזה מידע ונתונים יופיעו במסך הראשי ואיזה נתונים לא יופיעו. כך אפשר לבצע תיעדוף למה שבאמת חשוב לכם ולשים את עיקר הפוקוס עליו.
אחרי שזה נאמר צריך לזכור שאחת המטרות המרכזיות של הדשבורד היא לייצר תמונת על לא מסוננת שגם מתפקדת כסוג של פורטל לעסק ושער כניסה למערכות, נתונים ומאגרי מידע נוספים, כך שמומלץ שמבט העל שאתם מקבלים לא יהיה חלקי מידי וגם זה דבר חשוב שצריך לקחת בחשבון כאשר עושים אפיון ופיתוח של דשבורד ניהולי.
איזה סוג מידע כדאי שיופיע בדשבורד הניהולי?
כאמור, הדשבורד הניהולי הוא, בעצם, סוג של ‘עמוד בית’ של העסק שמאפשר גם כניסה עמוקה יותר לאספקטים השונים.
מהבחינה הזו הוא לא שונה מהותית מ’עמודי הבית’ של פורטלים או אתרי אינטרנט.
המידע בו צריך ממוקד ומקיף כאחד. הנה כמה אספקטים שכדאי שיקבלו בו בולטות:
- לקוחות וספקים
מומלץ לתת ביטוי בדשבורד ללקוחות ולספקים הגדולים שלכם, במרבית העסקים והענפים הם המשתנה העסקי החשוב ביותר ולכן גם חשוב שהעסק ומנהליו יהיה תמיד עם אצבע על הדופק והצגתם (והצגת הפעילות המרכזית מולם) על הדשבורד תסייע לזה.
- שימוש בציר זמן
ציר זמן שמציג ביצועי העסק (באופן יומי, שבועי, חודשי או שנתי) הוא כלי שמאפשר לזהות במהירות מגמות ודפוסים ולקבל תמונת מצב אמיתית שמאפשרת להבין לאן העסק הולך, וכמובן, מאפשרת לבצע תיקונים, להפיק לקחים ואפילו לזהות הזדמנויות.
יש כל מיני סוגים של נתונים שאפשר (ורצוי) להניח על ציר זמן:
מכירות, הוצאות, מחיר של חומרי גלם, מדדי מניות וכו’.