מהו SAAS?
בעולם העסקי והטכנולוגי ישנם שירותים רבים שכל חברה צריכה לדאוג להם.
החל משירותי ניהול לקוחות ועד שירותי ניהול הזמנות וכוח אדם.
אם בעבר כל חברה הייתה רוכשת תוכנות יקרות שישבו על השרתים שלה וסיפקו צרכים אלו, בשנים האחרונות נפוץ פתרון לתחום זה שנקרא SAAS.
שירותי SAAS
ראשי התיבות של המונח SAAS הם: Software as a Service.
הכוונה היא למתן תוכנות שניתנות כשירותים על גבי מחשוב ענן.
שירותים אלו מחליפים את התוכנות והאנשים שבעבר שימשו לאותה מטרה.
כך החברה יכולה להתחבר לשירות חיצוני למטרות שונות ולחסוך במשאבים רבים.
לדוגמה, ניתן לראות בשוק מערכות ניהול לקוחות (CRM) רבות כאלו.
התוכנה שמנהלת את הלקוחות נמצאת בשרת מרוחק, וניתן להתחבר אליה דרך אתר אינטרנט ייעודי.
כל המידע ומאגרי הנתונים אינם יושבים על גבי השרתים של החברה שמקבלת את השירות, אלא נמצאים על גבי הענן.
זהי הצורה הנפוצה ביותר של מחשוב ענן בימינו.
גם שירותי דואר אלקטרוני רבים עובדים כיום בצורה הזאת. זוהי דוגמה שגם צרכנים פרטיים יכולים להכיר.
אם בעבר לכל משתמש מייל הייתה תוכנה שישבה על המחשב שלו וקיבלה את המיילים, כיום הוא יכול להתחבר לחשבון שלו בענן בג’ימייל או ביאהו,
למשל, ולראות מכל מקום את המידע האישי שלו.
מונחים חשובים בעולם פיתוח SAAS
בעולם של פתרונות SAAS יש כמה מונחים בסיסיים שחשוב להכיר:
- MRR מונח זה מבטא את ההכנסה החודשית החוזרת שהחברה שנותנת שירות בענן מקבלת מהלקוחות שלה.
בעולם ה-SAAS, כל הלקוחות למעשה נכנסים לאותו אתר, ומקבלים מידע שרלבנטי לחברה שלהם על פי זיהוי של שם המשתמש והסיסמה הייחודיים להם.
- ARR מונח זה זהה ל-MRR, רק מבטא הכנסה שנתית חוזרת – ולא חודשית.
- ARPU מונח המבטא את הרווח הממוצע מכל משתמש. השאיפה של חברות SAAS צריכה להיות להגדיל את נתון ה-APRU ככל האפשר, ולהציע עדיין מחירים תחרותיים.
- CAC מונח המבטא את העלות להשגת כל לקוח (Customer Acquisition Cost). מדובר בעלות הכוללת של כל ההוצאות של החברה שמיועדות להשגת לקוחות (כולל כוח אדם, קמפיינים של שיווק ועוד).
עולם ה-SAAS מפותח מאוד בימינו, וחשוב מאוד להכיר אותו ולהבין אותו יותר כדי לנצל את מלוא הפוטנציאל העסקי שלו.